7 مورد مهم برای آوردن نوزاد به خانه

شرایط مناسب در خانه برای آوردن نوزاد تازه متولد شده

185

آوردن نوزاد به خانه

آوردن نوزاد به خانه پس از تولد یکی از اعمال مهم برای والدین و کودک است. ممکن است شما فرزند را از بیمارستان و یا از پرورشگاه به خانه بیاورید. در هر حالت این عمل ممکن است برای والدینی که اولین تجارب خود را کسب می کنند کمی پیچیده به نظر بیاید. اما در این دوران شما تنها نیستید.

همچنین به عنوان والدین شما باید قبل از آوردن نوزاد لیستی تهیه کنید که چه چیزهایی برای فرزند باید آماده باشد (مانند آماده سازی اتاق، تهیه پوشک، لباس های مناسب وکافی، لوازم بهداشتی و…) در ادامه تعدادی راه حل برای ساده سازی این شرایط توصیه می شود.

مسیر بهبود سلامت بازگشت به خانه

مدت زمان اقامت شما در بیمارستان حدود 1تا 3 روز می باشد. تعداد روز ها، وابسته به روش زایمان شما است. برای مثال زایمان طبیعی در طی 48 ساعت بهبود می یابد. در مدت بهبود خود از درخواست کمک خودداری نکنید. در روزهای پس از زایمان، مادر نیاز به مدتی برای استراحت کامل دارد تا به بهبودی کامل برسد.

احتمال احساساتی شدن مادر پس از زایمان کاملا نرمال است، احتمال افسردگی نیز در این مدت کاملا طبیعی است. این حالت مادر به دلیل تحمل فشار زیاد برای مدت طولانی بوده همچنین بدن وارد حالت فیزیکی گذشته خود شده به همین دلیل لازم دارد تا بدن را به حالت نرمال برگرداند. این حالت افسردگی و احساساتی بودن مادر تا روزها و یا هفته ها ممکن است طول بکشد.

در ساعت های اولیه، باید کودک توسط پزشک متخصص طبق برنامه چک شود. پس از چکاپ کامل کودک یک برنامه کامل برای رشد و چکاپ های آتی او در اختیار خانواده او قرار میگیرد. لباس های مادر هنگام خروج از بیمارستان باید لباس های راحت و ازاد بر روی بدن باشد.

بدن مادر تحمل فشار خارجی ندارد و در حال بهبود است. همچنین لباس فرزند باید مناسب با هوا و فصل باشد. نباید خیلی گرم و یا خیلی خنک برای نوزاد باشد. همچنین خوب است لباس ها قابلیت کاهش یا افزایش وابسته به دمای اطراف باشد.

| آوردن نوزاد به خانه | مراحل آوردن کودک به خانه | آموزش نگه داری کودک تازه متود شده |

در خانه

آوردن نوزاد به خانه می تواند پروسه سخت یا پیچیده ای داشته باشد. در این شرایط توصیه می شود از فامیل های نزدیک برای آماده سازی فضای خانه قبل از آوردن نوزاد به خانه کمک بگیرید.

در ابتدا نوزادان دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستنند. این امر احتمال بیمار شدن نوزادان را بالا برده به همین دلیل توصیه می شود افرادی که می خواهند از نوزاد مراقبت کنند ابتدا از پاکیزگی دست و لباس خود مطمئن شوند.

همچنین اگر فردی دارای بیماری است باید تا وقتی که سلامت خود را به دست نیاورده از دیدار با نوزاد خودداری کند. به هنگام ورود نوزاد به فضای خانه باید نوزاد را با افراد خانه اشنا کنید(دیگر فرزندان، حیوان خانگی).

فضای خانه را برای این دیدار صمیمی کنید. خواهر یا برادر نوزاد در نگهداری کودک شریک کنید و از آن ها کمک بگیرید. کودکان نوزاد خود را با خواهر یا برادر کم سن و سال تنها نگذارید و حتما از امنیت آن ها اطمینان حاصل کنید.

 

برای دیدن اقوام عجله نکنید

مدتی را برای استراحت خود و فرزند و افراد خانواده در نظر بگیرید. تا مدتی که ارامش نسبی در خانه ایجاد نشده است از دید و بازدید و شلوغ شدن خانه خودداری کنید. البته همان طور که گفته شد سیستم ایمنی نوزاد نیز ضعیف است و احتمال بیمار شدن نوزاد بسیار بالا است به همین دلیل نباید رفت و آمد درخانه زیاد باشد.

در این مدت از همسر خود برای نگهداری نوزاد کمک مفید بخواهید. همکاری همسر در این دوران بسیار نقش مهمی دارد. در این دوران روابط مادر و همسر بسیار مهم است. خوب است هردو در مورد شرایط نوزاد گفت و گوکنند.

از طرفی احساسات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و در مورد استرس و فشار های فردی خود صحبت کنند. حتما در بازه های زمانی کوتاد مدتی را به خود اختصاص بدهند. قوی شدن رابطه مادر و همسر دراین مدت به حدی مهم است که حتی پیشنهاد می شود در این دوران در جلسات مشاوره حضور پیدا کنند.

 

سلامت خواب

یکی از دیدگاه های خانواده ها خواباندن فرزند در تخت کنار مادر و پدر است. این دیدگاه اشتباه است ایمن ترین مکان برای خوابیدن نوزاد در تخت مخصوص نوزاد یا کریر (cradle) نوزاد است. تخت فرزند شما می تواند در اتاق شما یا در اتاق مجزا قرار گیرد.

بعضی از خانواده ها ترجیح می‌دهند نوزاد خود را نزدیک به خود، در اتاق خود نگهدارند تا در صورت نیاز نوزاد به آن ها سریع ترین مراقبت صورت بگیرد. البته می شود که کودک در اتاق دیگری قرار بگیرد و شما با استفاده از دستگاه های بیسیم مربوط به نگهداری کودک از نیاز نوزاد به شما با خبر شوید.

یکی از موارد مهم در نگهداری نوزاد نحوه خوابندن صحیح او است. از خواباندن نوزاد بر روی پهلو و یا شکم خودداری کنید. حتما کودک را صاف و بر روی پشت خود بخوابانید. از کاور های ضد حساسیت و مناسب نوزاد استفاده کنید.

 

ماه اول

ماه اولی که شما بعد از آوردن نوزاد به خانه سپری می کنید برای قوی شدن رابطه مادر و فرزند، نیاز به گذر زمان دارد. گاهی این رابطه بسیار سریع شکل می گیرد گاهی نیاز به زمان دارد. این زمان ممکن است از تعدادی هفته تا ماه ها به طول انجامد. البته این رابطه به مدت زمانی که مادر و فرزند در کنار هم صرف می‌کنند نیز بستگی دارد.

همچنین این زمان ممکن است کمیت و کیفیت متفاوتی داشته باشد بسته به این که شما باید این مدت زمان را بین چه تعداد از فرزندان خود قسمت کنید.

مواردی که تاثیر بالایی بر روی روابط پس از آوردن نوزاد دارد حس شنوایی و لامسه نوزاد است. این احساسات در این دوران در نوزاد بسیار حساس هستند. شنیدن صدای مادر و لمس کردن مادر توسط نوزاد اثر به سزایی در رابطه دارد. خوب است مادر در هنگام شیردهی به نوزاد او را نوازش کند و با نوزاد با لحن محبت آمیز در این مدت صحبت کند.

یکی دیگر از کارهای موثر برقراری ارتباط، رابطه چشمی با نوزاد است. اواز خواند، لالایی خواندن، داستان گفتن از دیگر عوامل موثر است که به کیفیت این رابطه کمک می کند.

هنگامی که نوزاد شما به سن دو تا سه ماهگی برسد عکس العمل های آن ها ارتقا یافته است. به جای گریه کردن ممکن است حرکات دیگری برای نشان دادن نیاز خود انجام دهند.

کودکان می توانند حرکات شما را تکرار کنند. لبخند بزنند یا بخندند، به حرکات دست و پای خود نگاه کنند یا صداهایی که می توانند تولید کنند را بشنوند. حتی کلمات شمارا با آواهای خود تولید کنند. شما با انجام دسته ای از بازی ها می توانید به رشد فرزند خود کمک کنید.

 

7 مورد مهمی که باید در آوردن نوزاد به خانه در نظر داشته باشید

به یاد داشته باشید شما در این دوران تنها نیستید و همیشه می توانید از پزشک یا پرستار خود کمک بخواهید. اگر شاهد تغییرات ناخوشایند در فرزند خود بودید حتما با پزشک خود در میان بگذارید. موارد نگهداری را در آوردن نوزاد به خانه به طور خلاصه در ادامه توضیح می‌دهیم.

  1. افت دمای کودک یا بالا رفتن این دما از °38
  2. تنفس بسیار سریع (در صورت نفس نکشیدن نوزاد با اورژانس تماس بگیرید)
  3. بالا آوردن خون یا وجود خون در مدفوع نوزاد
  4. حساسیت های پوستی
  5. بالا آوردن پی در پی
  6. اسهال نوزاد بیش از 8 ساعت
  7. عکس‌العمل نوزاد نسبت به صداها و حرکات

 

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

  • ساعات کاری مطب چه زمانی است؟
  • پس از ساعت کاری و در مواقع اورژانس با چه کسی تماس بگیرم؟
  • چکاپ کودک در چه بازه های زمانی است؟
  • از کجا بدانم که دچار افسردگی پس از بارداری شده ام؟
  • در زمان آوردن نوزاد به خانه چه نکاتی را رعایت کنم؟
  • چه شرایطی را برای آوردن نوزاد به خانه فراهم کنم؟

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.