دلبستگی فرزندان به والدین

آنچه باید درباره دلبستگی فرزند به والدین بدانید

409

اهمیت دلبستگی فرزند به والدین

در مورد اهمیت دلبستگی با فرزند خود و راه های انجام آن بیاموزید.

بچه ها زمانی رشد می کنند که احساس امنیت داشته باشند، دوست داشته شوند و پرورش یابند. برای بسیاری از والدین، ایجاد پیوند نزدیک با فرزند و دلبستگی بین آنها به راحتی انجام می شود. ولی برای بسیاری دیگر که در دوران کودکی خود مورد توجه قرار نگرفتند، و حس با ارزش بودن را نداشته اند، میتواند باعث این شود که نتوانند رابطه خوبی را با فرزند خود برقرار کنند.

خبر خوب این است که مهارت های فرزندپروری را می توان آموخت.در ادامه به شما توضیح می دهیم که چرا پیوند با فرزند کوچکتان برای رشد و رفاه آنها بسیار مهم است و چند راهکار ساده را به شما پیشنهاد می دهیم.

 

چرا ایجاد رابطه با فرزندتان مهم است؟

تامین عشق و محبت برای فرزندتان، نیاز مهمی برای رشد سالم مغز، اعتماد به نفس، ظرفیت شکوفایی و حتی توانایی او برای ایجاد روابط در طول زندگی است. شما به معنای واقعی کلمه نمی توانید به نوزادان«بیش از حد» عشق بورزید. با نادیده گرفتن آنها یا توجه بیش از حد به آنها مشکلی را حل نمی کنید. فقط با پاسخ دادن به خواسته های آنها برای تغذیه و راحتی می توانید به آنها کمک کنید.

هنگامی که نوزادان تنها می‌مانند، فکر می‌کنند آنها را رها کرده اید بنابراین وقتی والدینشان برمی‌گردند، چسبندگی آنها به شما بیشتر می‌شود. با ملایمت و محبت به آنها پاسخ دهید. این کار به کودک شما کمک می کند تا احساس راحتی کند. این کار باعث می شود که احساس امنیت، دیده شدن، دلبستگی، تسکین گرفتن، انعطاف پذیری عصبی و توانایی مغز برای تغییر و سازگاری، افزایش یابد.

وقتی دنیای کوچک فرزند شما در خانه پر از عشق است،آمادگی آنها برای مقابله با چالش های دنیای بزرگتر بیشتر می شود. یک پیوندعاطفی مثبت اولیه زمینه را برای کودکانتان فراهم می کند تا در بزرگسالی افرادی شاد و مستقل باشند.

روابط محبت آمیز و ایمن به ایجاد انعطاف پذیری، توانایی ما برای کنار آمدن با چالش ها و بهبودی از شکست ها کمک می کند.

 

چگونه با فرزند خود پیوند برقرار کنید؟

گاهی اوقات فرزندپروری ممکن است دشوار باشد و والدین نمی توانند عملکرد 100 درصدی داشته باشند. اما اگر بتوانید محیطی محبت آمیز برای رشد فرزندتان فراهم کنید و حضور ثابت و قابل اعتمادی در زندگی او داشته باشید، به او کمک می کنید تا شروعی عالی در زندگی داشته باشد.

| دلبستگی فرزندان به والدین | دلبستگی | پیوند عاطفی فرزندان و والدین |

چند راه که می تواند به شما کمک کند از لحظه ملاقات با فرزندتان ارتباط قوی برقرار کنید:

1- به آنچه انجام می دهند توجه کنید:

هنگامی که نوزاد یا کودک خردسال شما گریه می کند، اشاره می کند یا حرف می زند، با در آغوش گرفتن، تماس چشمی یا کلمات به طور مناسب پاسخ دهید. این نه تنها به فرزند شما می آموزد که شما به آنها توجه می کنید، بلکه به ایجاد ارتباطات عصبی در مغز کودک شما کمک می کند که از رشد مهارت های ارتباطی و اجتماعی حمایت می کند. و همچنین باعث ایجاد محبت و دلبستگی فرزندتان به شما می شود.

 

2- باهم بازی کنید:

با بازی کردن با فرزندتان، به او نشان می دهید که او برای شما با ارزش و سرگرم کننده است.وقتی با هم بازی می کنید، تمام توجه خود را به آنها بدهید و از دیدن دنیا از دید فرزندتان لذت ببرید.هنگامی که از لحظات سرگرم کننده لذت می برید و با هم می خندید، بدن شما اندورفین (“هورمون های شادی”) ترشح می کند که باعث ایجاد احساس خوب برای شما و فرزندتان می شود.

 

3- آنها را نزدیک خودتان نگه دارید

در آغوش گرفتن و تماس پوست به پوست با نوزاد از بسیاری جهات به شما کمک می کند تا به شما نزدیکتر شود. کودک شما با ضربان قلب شما احساس آرامش می کند و حتی بوی شما را تشخیص میدهد.

همانطور که کودک شما کمی بزرگتر می شود، در آغوش گرفتن فرزندتان می تواند به او کمک کند تا یاد بگیرد احساسات خود را کنترل، و استرسش را مدیریت کند. این اتفاق به این دلیل می افتد که وقتی کودک را در آغوش می گیرید، مغز او اکسی توسین (ماده شیمیایی “احساس خوب”) ترشح می کند و ترشح کورتیزول، (ماده شیمیایی “استرس”) را آرام می کند.

 

4- گفتگو داشته باشید:

  • علاقه به حرف های فرزند خردسالتان به او نشان می دهد که به افکار و احساسات او اهمیت می دهید. این کار را حتی می توانید از روز اول شروع کنید.
  • با صحبت کردن و آواز خواندن آهسته برای نوزاد خود، به او اجازه می دهدید تا بداند که شما در کنار او هستید و به او توجه می کنید.
  • هنگامی که آنها هق هق می کنند، با کلمات مناسب با آنها حرف بزنید تا آرام شوند.

 

5- به نیازهای آنها پاسخ دهید:

  • تعویض پوشک یا غذا دادن به کودک و کمک به خوابیدن به او اطمینان می دهد که نیازهایش برآورده شده و از او مراقبت می شود.
  • مراقبت از کودک و رفع نیازهای او نیز یادآور توانایی شما در حمایت از فرزندتان است.
  • مهمتر از همه، از بودن با فرزندتان لذت ببرید، از وقتی که با هم می گذرانید بهترین استفاده را ببرید و بدانید که دلبستگی عاطفی و حضور شما کمک زیادی به رشد کودکتان می کند.

 

منابع

https://www.unicef.org/parenting/child-development/how-play-strengthens-your-childs-mental-health

https://www.unicef.org/parenting/child-care/5-activities-to-develop-a-connection-with-your-child

https://www.unicef.org/parenting/child-care/what-you-need-know-about-parent-child-attachment

 

نظرات بسته شده است.