چگونه به کودک 2 ساله خود در یادگیری کمک کنیم

نقاط عطف کودک 2 ساله در یادگیری مهارت ها

311

چگونه به کودک 2 ساله خود در یادگیری و رشد کمک کنیم

هنگامی که فرزند شما 2 ساله شود، احتمالاً هر ماه تغییرات بزرگی را مشاهده خواهید کرد. آنها احتمالاً با شروع به حرکت در محیط خود به تنهایی کمی استقلال به دست می آورند. همچنین این احتمال وجود دارد که آنها به تلاش برای انجام کارهای بیشتر بدون کمک شما علاقه نشان دهند.

تخیل کودک 2 ساله شما نیز در حال زنده شدن است! سوزان دیویس ، مشاور حرفه ای دارای مجوز و ناظر بازی درمانگر ثبت شده، توضیح می دهد: “برای یک کودک، بازی در برقراری ارتباط و درک دنیای آنها همانطور که [آنها] آن را درک می کنند، هدف دارد .” “بازی برای رشد کودک ضروری است، زیرا از اجتماعی شدن، یادگیری، حل خلاقانه مسئله و بیان افکار و احساسات در زمانی که کلمات در دسترس نیستند حمایت می کند.”

کودک 2 ساله شما دوست دارد مهارت های حرکتی، خلاقیت، مهارت های اجتماعی و استقلال خود را به نمایش بگذارد. می توانید انتظار داشته باشید که کوچولوی شما از 2 سالگی پیشرفت های بزرگی داشته باشد!

 

نقاط عطف شناختی در کودک 2 ساله

در 2 سالگی، تغییرات بزرگی از نظر شفاهی و شناختی در نقاط عطف کودک رخ می دهد. بزرگترین آنها شامل موارد زیر است.

  • تخیل و تظاهر بازی

در حوالی 2 سالگی، کودک نوپای خود را خواهید دید که بازی های تخیلی خلق می کند و فعالیت ها را با هم در یک توالی پیچیده تر ترکیب می کند تا اینکه از یک اسباب بازی یا فعالیت به اسباب بازی دیگر بیفتد. اینها نشانه هایی است که نشان می دهد ذهن آنها در حال برقراری ارتباط بیشتر است و شروع به درک روابط بین اشیاء یا ایده های مختلف می کند.

دیویس توضیح می دهد: “کودک شما به طور طبیعی شما را برای شرکت در بازی خود جذب می کند و از شما دعوت می کند تا به دنیای آنها بپیوندید.” “کودکان نوپا از بازی های وانمودی مانند استفاده از آشپزخانه اسباب بازی برای پختن یا پختن یک غذای خوشمزه، استفاده از جاروبرقی اسباب بازی برای تمیز کردن زمین یا استفاده از کیت پزشک اسباب بازی برای شلیک به حیوانات عروسکی لذت می برند.”

این همچنین زمانی است که کودک شما شروع به کاوش می کند و سعی می کند بفهمد که در طول زمان بازی چگونه کار می کند. مهم است که تا آنجا که می توانید فرصت های زیادی را برای اکتشاف ارائه دهید.

فرزند شما احتمالاً از انجام دادن کارهای مشابه، مثل شکستن اسباب بازی، لذت خواهد برد. تکرار همان رفتار به کودک شما کمک می کند تا یاد بگیرد. اگرچه ممکن است شما مشتاق باشید که او از این مرحله حرکت کند.

 

  • ارتباط بهتر

در حالی که کودکان با سرعت‌های متفاوتی رشد می‌کنند، اکثر کودکان نوپا تا 2 سالگی حداقل 50 کلمه گفتاری را تسلط می‌یابند. نقاط عطف مهارت های زبانی پسران ممکن است با سرعت کمتری نسبت به دختران توسعه یابد. اما قبل از تولد سوم، اکثر کودکان 2 ساله می توانند جملات سه کلمه ای را کنار هم بگذارند.

کودک نوپا شما همچنین می‌تواند دستورات دو مرحله‌ای ساده را اجرا کند، مانند «لطفاً اسباب‌بازی را بردارید و به من بدهید.» همچنین ممکن است هنگامی که شما برایشان می‌خوانید، خطوطی را در کتاب‌های آشنا کامل کنید.

 

  • بهبود مهارت های تفکر و حل مسئله

مغز کودک شما در این سن به سرعت در حال رشد نقاط عطف است. برخی از تحولات جدید و هیجان انگیز عبارتند از:

  1. مرتب سازی اشکال و رنگ ها.
  2. پیدا کردن چیزهایی که در زیر چندین لایه پنهان شده اند.
  3. ساخت برج هایی با چهار بلوک یا بیشتر.
  4. توسعه یک دست غالب.

در این سن، کودکان عمدتاً از طریق حواس خود، از طریق حرکت و از طریق آزمون و خطا یاد می گیرند. آنها یاد می گیرند که ایده ها را در ذهن خود بگیرند و آنها را در دنیای واقعی امتحان کنند. به همین دلیل، صحبت در مورد ایده ها با آنها بسیار مهم است! این به آنها کمک می کند تا اطلاعات را پردازش کنند و در عین حال نشان دهند که به آنچه آنها فکر می کنند احترام می گذارید.

 

  • چک لیست زبان و شناختی

  1. از جملات دو کلمه ای مانند «من می روم» استفاده می کند.
  2. کلمات شنیده شده در مکالمات را تکرار می کند.
  3. وقتی اشیا را پنهان می کنید می تواند آنها را پیدا کند.
  4. هنگامی که نام اشیاء را می آورید به اشیا یا تصاویر اشاره می کند.

 

نقاط عطف حرکت، دست و انگشت 2 ساله

ممکن است متوجه شوید که کودکان 2 ساله به تازگی کنترل بهتری بر نقاط عطف حرکات دست و انگشتان خود دارند، که منجر به نقاط عطف سرگرم کننده زیادی می شود!

 

  • بهبود مهارت های حرکتی ظریف

ممکن است متوجه شوید که کودک 2 ساله شما به تازگی کنترل بهتری بر حرکات دست و انگشتان خود دارند، که نشانه‌ای از ایجاد  نقاط عطف مهارت‌های حرکتی خوب است. اکثر کودکان 2 ساله می توانند حداقل چهار بلوک را روی هم چیده و میخ های گرد یا مربعی را در سوراخ ها قرار دهند.

آثار هنری کودک نوپا شما نیز به شدت در حال بهبود است. به‌جای خط‌نویسی پر هرج و مرج، احتمال بیشتری دارد که نشانه‌های متمرکزتری از جمله دایره‌ها و خطوط افقی، عمودی، مورب یا منحنی را بکشند.

 

  • دویدن، پریدن، و کوهنوردی

در 2 سالگی، ماهیچه‌های کودک شما شروع به رشد می‌کنند که مهارت‌های کوهنوردی و دویدن او را بهبود می‌بخشد. بیشتر کودکان 2 ساله می توانند از مبلمان بالا بروند، روی نوک پا بایستند و مسافت های کوتاهی بدوند. کودک شما بیشتر شبیه یک بزرگسال شروع به راه رفتن می کند، می تواند بدون افتادن در کنار شما راه برود و باید بتواند با کمک کمی از پله ها حرکت کند.

 

  • پرتاب و گرفتن توپ

کوچولوی شما عاشق این است که در حال حاضر بازی کند! در 2 سالگی، کودکان نوپا توانایی بیشتری در پرتاب توپ و تلاش برای گرفتن آن با دو دست دارند. آنها ممکن است هر بار موفق نباشند، اما در حال درک مفهوم گرفتن و پرتاب هستند. بازیکن جوان فوتبال شما همچنین در حال یادگیری نحوه زدن توپ است، بنابراین وقت زیاد در فضای باز راهی عالی برای کمک به آنها برای تسلط بر این مهارت جدید و سرگرم کننده است!

 

  • چک لیست نقاط عطف فیزیکی

  1. آموزش استفاده از زیپ و گیره روی لباس
  2. ممکن است شلوار را بالا و پایین بکشد
  3. سعی می کند موها یا دندان های خود را مسواک بزند
  4. هنگام راه رفتن اسباب بازی ها را پشت سر خود حمل می کند یا می کشد

 

نقاط عطف اجتماعی و عاطفی 2 ساله

احساسات بزرگ زیادی در بدن کوچک کودک 2 ساله شما وجود دارد! در اینجا به برخی از اصلی ترین رفتارهای اجتماعی و عاطفی در این سن اشاره می کنیم.

 

  • یادگیری بیان خود

این سن اغلب نشانه شروع کج خلقی است. این قابل انتظار است زیرا بچه های کوچک یاد می گیرند که چگونه وقتی ناامید، ناراحت، خسته یا گرسنه هستند، خود را ابراز کنند.

از آنجا که کودکان 2 ساله فاقد مهارت های کلامی برای گفتن “من عصبانی هستم” یا “من احساس تنهایی می کنم” ندارند، نمی توانند به کسی بگویند که چه احساسی دارند. بنابراین آنها به احتمال زیاد آن را نشان می دهند. وقتی فرزندتان روی زمین افتاد و شروع به جیغ زدن کرد، تعجب نکنید. این بخشی از رشد معمولی کودک نوپا است.

هنگامی که کودکان بسیار کوچک خشم و ناامیدی را تجربه می کنند، در رفتارهای خود واکنش نشان می دهند (مثلاً عصبانیت، سرپیچی و غیره) زیرا مغز آنها هنوز در حال رشد است یاد نگرفته اند تا بتوانند احساسات خود را مدیریت کنند و به آنها به روش درستی پاسخ دهند.

دیویس توضیح می دهد که “به طور کلی، احساسات بزرگ برای کودک بسیار طاقت فرسا و ترسناک است که در آن کودک به دنبال ارتباط و وابستگی است (مثلاً نیاز به در آغوش گرفتن) توسط والدین به عنوان وسیله ای برای احساس کنترل بیشتر.”

نتیجه نهایی؟

تمام تلاش خود را بکنید تا به آنها کمک کنید تا احساسات را با صبر، عشق و همدلی پردازش کرده و از طریق آنها کار کنند.

 

  • علاقه تدریجی به بچه های دیگر

بیشتر کودکان 2 ساله ذاتاً “خودمحور” هستند، به این معنی که هنوز نمی توانند درک کنند که افراد ممکن است افکار یا نگرانی های خود را خارج از آنها داشته باشند. آنها فکر می کنند که دنیا همیشه حول محور آنها و نیازهایشان می چرخد.

بنابراین، تعجب نکنید اگر کودک نوپا آماده بازی با کودکان دیگر به شیوه سنتی و دادن و گرفتن نیست. در عوض، آنها ممکن است ترجیح دهند در کنار بچه های دیگر بازی کنند، نه با آنها. اما، حتی در این مرحله، آنها دوست دارند در کنار دیگران باشند. و بودن در کنار دیگران فرصتی عالی برای فرزند شما برای یادگیری در مورد تعاملات اجتماعی است.

 

  • رفتارها را تقلید می کند

کودک شما از 2 سالگی یاد می گیرد که رفتارهای کودکان و بزرگسالان تقلید کند. آنها نه تنها اعمال را تقلید می کنند، بلکه کلماتی را که می شنوند، اغلب با همان لحن تکرار می کنند.

در این سن، کودکان نوپا از والدین، خواهر و برادر بزرگتر و کسانی که در تلویزیون می بینند تقلید می کنند. آنها نه تنها این کار را برای یادگیری انجام می دهند، بلکه می خواهند احساس کنند «درگیر هستند». اگر رفتار تقلید شده نامناسب به نظر می رسد، نگران نباشید! آنها نمی توانند قضاوت کنند که آیا رفتارهایشان مناسب است یا نه – و اینجاست که شما برای راهنمایی آنها وارد می شوید.

 

نقاط عطف دیگر برای کودک 2 ساله شما

اکنون که فرزند شما به دوران کودکی کامل رسیده است، این موارد دیگری است که ممکن است متوجه شوید.

  • غذا خوردن و میان وعده

کودک 2 ساله شما به احتمال زیاد بیشتر وارد یک برنامه غذایی جامد می شود، با سه وعده غذایی در روز به علاوه یک یا دو میان وعده. AAP به کودک نوپا توصیه می کند که از هر یک از گروه های غذایی زیر در روز بخورد:

  • سبزیجات و میوه ها
  • برنج، سیب زمینی، محصولات آرد و غلات
  • مرغ، ماهی، تخم مرغ و سایر گوشت ها
  • پنیر، شیر و لبنیات اضافی

به گفته متخصصان تغذیه و یکی از بنیانگذاران، در این سن، بسیاری از بچه ها در مورد غذاهایی که می خورند حساس می شوند و این کاملاً رایج است.

 

  • چگونه با تنقلات کنار بیاییم

بر کسی پوشیده نیست که کودکان نوپا عاشق تنقلات هستند! در حالی که نگرانی در مورد عادات میان وعده آنها آسان است، یکی از متخصصان کودک از والدین دعوت می کنند تا طرز فکر خود را تغییر دهند. کیشنر می‌گوید:«از آنجایی که شکم کودک برای رسیدن به انرژی و مواد مغذی مورد نیاز روزانه‌اش تنها به سه وعده غذایی در روز تکیه نمی‌کند، زمان میان‌وعده ضروری است.»

کیشنر اضافه می‌کند که میان‌وعده‌ها راه بسیار خوبی برای پر کردن کمبودهای مواد مغذی هستند که ممکن است در وعده‌های غذایی از بین رفته باشند، همراه با فرصتی برای وارد کردن مقداری فیبر به رژیم غذایی کودک.

مهمتر از همه، میان وعده ها باید به جای غذاهای فوق العاده فرآوری شده و راحت که ممکن است حاوی مقادیر زیادی نمک، چربی های اشباع شده و قندهای اضافه شده باشند، روی غذاهای کامل تمرکز کنند. در حالی که این غذاها در حد اعتدال مناسب هستند، مهم است که گزینه های غذایی کامل را در کنار آنها قرار دهید.

 

  • برنامه خواب منسجم تر

اکثر کودکان نوپا قادرند اکثریت شب (حداقل 11 ساعت) بخوابند. در غیر این صورت، بررسی کنید تا مطمئن شوید که نوزاد شما روال خواب خوبی دارد و خواب مناسبی را ایجاد کرده است. آنها ممکن است در مواقع استرس، بیماری یا پس از یادگیری یک کار جدید (مانند راه رفتن) دوباره شروع به بیدار شدن کنند.

ممکن است کودک نوپا شما همچنان به دو چرت در طول روز نیاز داشته باشد یا ممکن است فقط یک چرت طولانی‌تر داشته باشد. یک برنامه منظم چرت زدن باعث می شود کودک شما به اندازه کافی بخوابد.

 

  • حرکت از صندلی بلند به میز شام

این سن یک فرصت عالی برای انتقال کودک شما از یک صندلی بلند به میز شام است! استقلال تازه یافته آنها ممکن است آنها را تشویق کند که بیشتر یک “بچه بزرگ” باشند و جایگاه خود را در جدول بدست آورند.

کیشنر می گوید: “در سن 2 سالگی، کودکان باید غذاهایی مشابه بقیه اعضای خانواده بخورند. این شامل انواع میوه ها و سبزیجات است.” با این حال، مهم است که به یاد داشته باشید در حالی که آنها باید غذاهای مشابه شما بخورند، شکم کوچک آنها نیاز به بخش های کوچک تری دارد.

 

نقاط عطف در یادگیری و رشد کودکان 2 ساله

کودک 2 ساله شما استعداد جدیدی برای نگه داشتن شما در تمام طول روز دارد! آنها با دنیای اطراف خود تعامل بیشتری دارند و به دنبال راهنمایی، ثبات، کاوش و سرگرمی از شما هستند.

در طول روز، به یاد داشته باشید که اغلب با کودک خود صحبت کنید. هنگام آشپزی یا انجام کارهای خانگی به کاری که انجام می دهید اشاره کنید. همه چیز را ساده نگه دارید اما از صحبت بیش از حد کودک خودداری کنید.

به خاطر داشته باشید که کودک شما از طریق بازی چیزهای زیادی یاد می گیرد و نیازی نیست که هر فعالیتی را به فرصتی برای شناسایی اشکال یا رنگ ها تبدیل کنید. در عوض، اجازه دهید فرزندتان کاوش کند و با شرایط خودش بازی کند.

دیویس اضافه می کند که زمان بازی همچنین فرصتی برای کمک به کودک نوپا شماست تا احساسات و عواطف خود را نشان دهد.

کودکان نوپا به دلیل مقاومت در برابر غذاهای جدید بدنام هستند، اما نترسید! این مرحله می گذرد و در این بین تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که به ارائه گزینه های جدید ادامه دهید.

 

کیشنر می‌گوید: «به کودک خود با ارائه غذاهای متنوع و جدید در معرض غذاهای جدید و آشنا قرار دهید. “آنها ممکن است قبل از اینکه با یک غذای جدید آشنا شوند و حتی بیشتر برای علاقه به آن نیاز به 8 تا 15 بار قرار گرفتن در معرض یک غذای جدید داشته باشند. اگر آنها آنچه را که بقیه اعضای خانواده می خورند بخورند، این احتمالاً به صورت ارگانیک اتفاق می افتد. بعلاوه باعث کاهش استرس و حجم کاری والدین با تهیه یک وعده غذایی برای کل خانواده می شود.!”

 

نکات اضافی برای والدین

اگر کودک 2 ساله شما به آنفولانزا یا سرماخوردگی مبتلا شد، می توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • یک دستگاه مرطوب کننده، خنک کننده یا بخور در اتاق قرار دهید
  • قطره ها یا اسپری های نمکی مجاری بینی را مرطوب نگه می دارند و به جلوگیری از گرفتگی کمک می کنند
  • ساکشن بینی با سرنگ مخصوص
  • استامینوفن یا ایبوپروفن برای کاهش تب
  • از مصرف داروهای سرماخوردگی و آنفولانزا در کودکان زیر 6 سال خودداری کنید

اگر نگران بیماری فرزندتان هستید، همیشه با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

 

چگونه کودک 2 ساله خود را ایمن نگه داریم

اکنون که کودک نوپای شما می تواند به راحتی به اطراف بدود، مهم است که چشمان خود را برای خطرات احتمالی حفظ کنید. در اینجا برخی از بزرگترین نکات ایمنی برای کودکان 2 ساله وجود دارد.

 

ایمنی صندلی ماشین

در حالی که وسوسه انگیز است که کودک خود را در صندلی جلو ماشین خود بنشانید، تحقیقات نشان می دهد که اگر عقب بماند پنج برابر کمتر احتمال دارد از آسیب جدی یا مرگ جلوگیری کند.

آکادمی اطفال آمریکا توصیه می کند که همه نوزادان تا زمانی که به بالاترین حد مجاز وزن یا قد مجاز توسط سازنده صندلی ماشین خود برسند، تا حد امکان عقب سوار شوند. به طور معمول، این به شما امکان می دهد تا دو سال یا بیشتر آنها را عقب نگه دارید.

 

سقوط و سوختگی

کودک 2 ساله شما در راه رفتن تسلط پیدا کرده است، به این معنی که خطر سقوط بیشتر است. آنها می توانند از وسایل زمین بازی، از پله ها، از دوچرخه، از پنجره ها یا هر چیزی که برای بالا رفتن انتخاب می کنند، بیفتند. مهم است که مراقب کاوشگر کوچک خود باشید و برای جلوگیری از موقعیت‌های خطرناک، دروازه‌های کودک را در جایی که لازم است نصب کنید.

شما همچنین باید در آشپزخانه با کودک نوپایتان بسیار مراقب باشید. آنها می توانند در اثر اجاق گاز، اجاق گاز، مایعات داغ، چربی و غذاهای داغ به شدت دچار سوختگی شوند. همیشه هنگام پخت و پز یا پخت احتیاط بیشتری داشته باشید.

 

ایمنی آب

بسیار مهم است که هرگز کودک 2 ساله خود را بدون مراقبت در کنار آب رها نکنید. متأسفانه غرق شدگی یکی از علل اصلی مرگ و میر کودکان 1 تا 4 ساله است و 69 درصد از کل این غرق شدگی ها در زمان های غیر شنا رخ می دهد. کودکان نوپا فوق العاده کنجکاو هستند و بزرگترین تهدید در این سن این است که آنها را به استخرها، جکوزی ها، وان حمام، آب های طبیعی و دیگر انواع آب در اطراف خانه تنها باشند.

بهترین اقداماتی که باید انجام دهید این است که:

  • حصارهایی را در اطراف استخر خود اضافه کنید،
  • سایر خطرات آب را از حیاط خلوت حذف کنید (مانند آبنماها)،
  • جلوگیری از سرگردانی کودک خود در بیرون (استفاده از دروازه های ایمنی، قفل درها، یا درب دستگیره درها)،
  • خالی کردن هر ظروف آب پس از استفاده،
  • همچنین برای شنا همیشه از جلیقه نجات در آب استفاده کنید.

 

چه زمانی باید نگران بود

مواردی وجود دارد که می تواند نشان دهنده مشکلات احتمالی باشد. با پزشک کودک خود صحبت کنید اگر فرزند شما:

  • پیوسته راه نمی رود
  • اعمال و کلمات را کپی نمی کند
  • دستورالعمل های ساده را دنبال نمی کند
  • مهارت هایی را که زمانی داشتند از دست می دهد
  • نمی داند با اشیاء معمولی مانند تلفن، چنگال، قاشق یا برس چه کار کند
  • عبارات دو کلمه ای مانند “شیر بیشتر” را نمی گوید

به یاد داشته باشید، همه کودکان با سرعت کمی متفاوت رشد می کنند! اگر نگران هستید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که برای اطمینان خاطر با پزشک اطفال خود تماس بگیرید.

2 ساله بودن با چالش های خود همراه است، اما زمان هیجان انگیزی هم برای شما و هم برای فرزندتان است. آنها شروع به درک بهتر دنیای اطراف خود کرده اند و تماشای کنجکاوی و تخیل تازه کشف شده آنها زنده می شود. دارند تبدیل به آدم کوچک خودشان می شوند!

منبع

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.