چرخه غیرطبیعی قاعدگی در بانوان

چه چیزی باعث چرخه غیرطبیعی قاعدگی می شود؟

244

چرخه غیرطبیعی قاعدگی چیست؟

چرخه غیرطبیعی قاعدگی به نوعی با یک دوره معمولی متفاوت است. چرخه‌های شما معمولاً بسیار شبیه به هم هستند. یک دوره قاعدگی طبیعی بین 21 تا 35 روز طول می کشد. به طور متوسط، ممکن است به مدت سه تا هفت روز لکه بینی یا خونریزی (یا ترکیبی از آنها) داشته باشید.ممکن است در بین دوره های قاعدگی، زمانی که به طور معمول انتظار خونریزی را ندارید، خونریزی داشته باشید. همچنین ممکن است گرفتگی بیش از حد معمول داشته باشید.

علل چرخه غیرطبیعی قاعدگی:

 

۱.احساس استرس

استرس می تواند بدن شما را خراب کند. هورمون های استرس می توانند چرخه شما را به تاخیر بیاندازند یا حتی متوقف شوند. اگر استرس زیادی را تجربه می کنید (امتحانات پایان ترم، جابجایی، یک مرگ در خانواده یا مشکلات مالی) ممکن است دوره های قاعدگی شما از نظر زمان و طول غیر طبیعی باشد. در برخی موارد، حتی ممکن است یک پریود را رد کنید.

| چرخه غیرطبیعی قاعدگی در بانوان | چرخه غیرطبیعی قاعدگی | علت چرخه غیرطبیعی قاعدگی | بی نظمی های قاعدگی | انواع چرخه غیرطبیعی قاعدگی | بارداری و پریودهای غیر طبیعی |

۲.تغییر عادات ورزشی

ورزش منظم یک راه عالی برای خوش اندام ماندن و کلید داشتن بدنی سالم است. گاهی اوقات شروع یک برنامه تمرینی جدید و سنگین می تواند باعث تاخیر یا نادیده گرفتن قاعدگی شود.چرخه های قاعدگی غیرطبیعی مربوط به افزایش فعالیت بدنی به ویژه اگر با کاهش وزن زیاد یا سریع همراه باشد، محتمل است.

۳.شروع داروهای جدید

هر چیزی که مصرف می کنید این امکان را دارد که چرخه شما را مختل کند از جمله داروهای تجویزی و بدون نسخه (OTC). این به ویژه در مورد دارویی که هورمون های شما را تغییر می دهد، مانند کنترل بارداری، صادق است.

۴.تغییر الگوهای خواب

الگوی خواب شما همچنین می تواند چرخه قاعدگی شما را تغییر دهد. هنگامی که شما یک اختلال در الگوی خواب دارید (به عنوان مثال، اگر از روزهای کاری به شب های کاری می روید)، هورمون های شما تغییر می کند. این به تنهایی می تواند برای مختل کردن چرخه شما کافی باشد.

۵.بیماری

وقتی حال شما خوب نیست، می تواند سلامت جسمی و روحی شما را از جهات مختلف تغییر دهد. با توجه به چرخه قاعدگی شما، برخی از شرایط پزشکی می تواند باعث تغییر در دوره های شما شود. اگر شما به بیماری تیروئید مبتلا هستید، می تواند باعث شود که هورمون های شما به خوبی کار نکنند. این به نوبه خود باعث می شود چرخه قاعدگی شما غیر طبیعی شود.

۶.بارداری

اگر قاعدگی شما دیر شده است یا پریود نمی شوید، بارداری ممکن است به عنوان یک دلیل در بالای ذهن شما باشد. اگرچه مطمئناً یک احتمال است، اما همیشه محتمل ترین توضیح نیست.

 

سایر بی نظمی های دوره:

خونریزی خیلی خفیف

خونریزی بسیار کم یا بدون خونریزی (معروف به آمنوره) در هر سیکل قاعدگی غیرمعمول است. خونریزی خفیف یا غایب می تواند ناشی از کم وزنی یا اضافه وزن بسیار زیاد باشد. اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن ممکن است به منظم‌تر شدن دوره‌های شما کمک کند. اگر کمبود وزن دارید، افزایش وزن می تواند به بازیابی و تنظیم چرخه قاعدگی شما کمک کند.

لکه بینی در اواسط چرخه

هورمون ها اغلب علت لکه بینی بین قاعدگی ها هستند . هورمون های شما ممکن است تحت تأثیر داروهای ضد بارداری، داروهای باروری یا اختلال تیروئید قرار بگیرند. فیبروم ها و پولیپ ها در دستگاه تناسلی شما نیز می توانند منجر به لکه بینی منظم شوند.

خونریزی بیش از حد سنگین یا طولانی

خونریزیی که درهر ساعت از طریق یک یا چند تامپون یا پد خیس می شود، برای چندین ساعت متوالی یا حاوی لخته هایی به بزرگی یک چهارم یا بیشتر است، غیر طبیعی است. دوره ای که بیش از هفت روز طول می کشد نیز همینطور است.

کرامپ های شدید

شما نباید درد بسیار بد پریود را نادیده بگیرید. شرایطی که می تواند بر باروری و سلامت کلی شما تأثیر بگذارد، می تواند مقصر باشد، از جمله فیبروم، اندومتریوز، یا بیماری التهابی لگن (عفونت در اندام های تناسلی).

 

علائم چرخه غیرطبیعی قاعدگی نامنظم عبارتند از:

  • خونریزی شدید
  • خونریزی خفیف
  • دوره های دردناک
  • انواع پریودهای نامنظم
  • سیکل قاعدگی کمتر از 24 روز
  • سیکل قاعدگی بیش از 38 روز
  • چرخه قاعدگی که هر ماه بیش از 20 روز تغییر می کند

 

انواع چرخه غیرطبیعی قاعدگی نامنظم عبارتند از:

  • آمنوره : پریودها به طور کامل متوقف می شوند.
  • الیگومنوره : پریود به ندرت رخ می دهد.
  • دیسمنوره : پریودهای دردناک.
  • منوراژی : خونریزی شدید دوره.
  • خونریزی غیرطبیعی رحم : خونریزی بین پریودها.
  • پلی منوره : پریودهای مکرر.

 

نحوه درمان چرخه غیرطبیعی قاعدگی

درمان چرخه غیرطبیعی قاعدگی بستگی به علت زمینه ای دارد. گزینه های درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کنترل بارداری هورمونی: قرص های ضدبارداری می توانند خونریزی های شدید قاعدگی ناشی از آندومتریوز، فیبروم و PCOS را درمان کنند.

دستگاه داخل رحمی (IUD): می توان از IUD برای کاهش میزان خونریزی پریود در هر ماه استفاده کرد.

آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH): آگونیست های GnRH ممکن است اندازه فیبروم های رحم را کاهش دهند و به تنظیم چرخه قاعدگی کمک کنند.

مدیریت درد: داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ادویل (ایبوپروفن) یا آلو (ناپروکسن) ممکن است برای درمان پریودهای دردناک استفاده شوند.

بارداری و پریودهای غیر طبیعی

داشتن چرخه غیرطبیعی قاعدگی به احتمال زیاد به دلیل تجمع کمتر در آندومتر (پوشش رحم) است، همچنین می توانید در دوران بارداری به دلایل دیگری خونریزی کنید که برخی از آنها می توانند جدی باشند. شما ممکن است یک بیماری زمینه ای داشته باشید که نیاز به درمان دارد، مانند یک مشکل هورمونی، سقط جنین قریب الوقوع ، یا حاملگی خارج از رحم.

خونریزی واژینال در بارداری

زنان باردار ممکن است خونریزی را تجربه کنند و آن را با عادت ماهانه خود اشتباه بگیرند. دلایل متعددی برای خونریزی در بارداری وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید.
خونریزی غیرطبیعی می تواند خونریزی لانه گزینی باشد، که در حوالی زمانی رخ می دهد که تخمک بارور شده در داخل آندومتر فرو می رود.
خونریزی لانه گزینی ممکن است شبیه لکه بینی باشد. این می تواند به راحتی هرکسی را گیج کند که فکر کند قاعدگی بسیار خفیفی داشته است (تا زمانی که یک دوم پریود نشان دهد که ممکن است باردار باشد).

پیگیری قاعدگی یک راه عالی برای تشخیص اینکه چه زمانی پریود طولانی‌تر یا کوتاه‌تر است، خونریزی‌تان شدیدتر یا سبک‌تر است. همچنین اگر در دوران شیردهی، بارداری یا سقط جنین هستید، ممکن است سیکل غیرطبیعی یا خونریزی داشته باشید.

 

منابع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.