کیسه حاملگی در بارداری برای چیست؟

وجود کیسه حاملگی در سونوگرافی حین بارداری

178

کیسه حاملگی چیست؟

یکی از اولین علائم بارداری در سونوگرافی کیسه حاملگی است که جنینِ در حال رشد را احاطه کرده و حاوی مایع آمنیوتیک است. کیسه حاملگی در رحم یافت می‌شود و در تصویر سونوگرافی به‌صورت یک لبه سفید اطرافِ یک مرکز شفاف ظاهر می‌شود.

کیسه حاملگی حدود پنج تا هفت هفته پس از آخرین دوره قاعدگی تشکیل می‌شود. بنابراین 3 تا 5 هفته بعد از دوران بارداری توسط سونوگرافی از واژن قابل مشاهده است.

سونوگرافی از واژن حساسیت بالاتری دارد و تصاویر شفاف‌تری نسبت به سونوگرافی شکمی تولید می‌کند. کیسه حاملگی را می‌توان هنگامی که سطح هورمون اچ‌سی‌جی شما در بازه 1500 و 2000 mIU/mL باشد دید. با این‌حال مقاله‌ای در سال 2013 منتشر شد که نشان می‌دهد سطوح این هورمون می‌تواند در دوران حاملگی بازه بیشتری یعنی بین 390 تا 3510 mIU/mL را داشته باشد.

کیسه حاملگی در سونوگرافی

مشاهده شدن کیسه حاملگی نشانه مثبتی از بارداری است، اما تضمینی نیست که بارداری شما سالم است و به‌طور طبیعی پیش می‌رود.

بعد از این‌که کیسه مشاهده شد، علامت مثبت بعدیِ بارداری کیسه زرده‌ای است که داخل آن ایجاد می‌شود. این کیسه، تا زمانی که جفت جنین جایگزینش شود، تغذیه جنین در حال رشد را تامین می‌کند. این یک شاخص مهم سلامت بارداری است.

در برخی موارد کیسه حاملگی در سونوگرافی تشخیص داده می‌شود، اما کیسه زرده دیده نمی‌شود. این کیسه معمولا در سونوگرافی واژن بین هفته‌های 5 و 6 بارداری قابل مشاهده است.

اگر کیسه حاملگی مشاهده نشد چه؟

اگر کیسه حاملگی در سونوگرافی دیده نشد، می‌تواند به‌خاطر یکی از چند دلیلِ زیر باشد:

  • تاریخ‌ها را اشتباه شمارده‌اید. محاسبه اشتباه تاریخ دلیل رایجی است که کیسه حاملگی دیده نمی‌شود و شما باید صرفا چند هفته بعد دوباره سونوگرافی را تکرار کنید. پزشک ممکن است این یافته را با سطوح اچ‌سی‌جی شما مقایسه کند (که احتمالا کمتر از حد انتظار خواهد بود).
  • شما حاملگی خارج‌رحمی دارید. اگر سطح هرمون اچ‌سی‌جی شما عادی است اما کیسه بارداری دیده نشده، ممکن است به‌خاطر حاملگی خارج‌رحمی باشد. با این حال اندازه‌گیری‌های متوالی اچ‌سی‌جی که فاصله بینشان باید 2 تا 7 روز باشد، برای تشخیص دقیق ضروری است.
  • سقط کرده‌اید. اگر کیسه حاملگی دیده نشود و سطح اچ‌سی‌جی شما در حال کاهش باشد، می‌تواند نشان دهنده سقط جنین زودرس (بارداری شیمیایی) باشد.

حاملگی خارج از رحم می‌تواند شرایطی اورژانسی باشد، و اگر این احتمال وجود داشته باشد، پزشک شما احتمالا آزمایش‌های بیشتری انجام می‌دهد و در مورد گزینه‌های درمانی با شما مشورت می‌کند.

کیسه حاملگی خالی به چه معناست؟

کیسه زرده که نشان دهنده بارداری قابل قبولی است، معمولا در روز 35 بارداری در داخل کیسه حاملگی دیده می‌شود. یکی از رایج‌ترین انواع سقط جنین (که به نام حاملگی بدون جنین، کیسه خالی یا تخمک سوخته شناحته می‌شود) زمانی اتفاق می‌افتد که کیسه حاملگی حاوی جنین نباشد. به عبارتِ دیگر، جنین نتوانست رشد کند.

این نوع از دست دادن بارداری در اوایل سه ماهه اول و اغلب قبل از این‌که فرد حتی متوجه شود که باردار است اتفاق می‌افتد. عوامل خطر حاملگی بدون جنین عبارتند از:

  • تقسیم سلولیِ غیر طبیعی
  • ناهنجاری‌های کروموزومی در تخمکِ بارور شده
  • عفونت، بیماری خودایمین یا اختلالات غددِ درون ریز در فردِ باردار

در بیشتر موراد، ناهنجاری‌های کروموزومی باعث سقط طبیعی می‌شود و نیازی به مداخله نیست. اما گاها به اتساع و کورتاژ نیاز است تا سقط کامل شود.

این رویه ممکن است برای کسانی که می‌خواهند با کمک یک پاتولوژیست دلیلِ سقط جنینشان را بفهمند مطلوب است. همچنین برای مدیریت سقط جنین دارویی وجود دارد که به بدن شما در دفع بارداری ناموفق کمک می‌کند.

اگر دکتر من یک کیسه حاملگی خالی پیدا کرد باید چه کار کرد؟

اگر دکترِ شما کیسه حاملگی خالی تشخیص داد، شاید نشان دهنده این باشد که بارداری شما بدون نتیجه است. یعنی باردری به تولد نوزاد منجر نمی‌شود زیرا به طور عادی پیش نمی‌رود.

بسته به اندازه کیسه حاملگی، ممکن است تشخیص این‌که کیسه واقعا خالی است، زود باشد. در این مورد، پزشک از شما می‌خواهد که برای اطمینان از تشخیص دقیق مجددا سونوگرافی انجام دهید (که به معنای قابل دوام بودن یا نبودن بارداری است).

موارد دیگر

سونوگرافی از واژن راه نسبتا ساده‌ای برای پیگیری زودهنگام بارداری است. به کمک سطح اچ‌سی‌جی، سونوگرافی می‌تواند به شما و پزشکتان ایده‌ای در مورد چگونگی پیشرفت بارداری بدهد.

کیسه حاملگی اولین چیزی است که دکتر شما در سونوگرافی آن را بررسی می‌کند. زمانی‌که وجود داشته باشد (بین هفته‌های 3 تا 5 بارداری)، می‌تواند یک علامت مثبت باشد. گاهی اوقات کیسه حاملگی دیده می‌شود اما حالی است (بدون شواهدی از جنین در هفته ششم بارداری).

گاهی اوقات کیسه حاملگی اصلا دیده نمی‌شود. شایع‌ترین دلیل این امر زود چک کردن برای کیسه است. اگر در اسکن‌ بعدی کیسه حاملگی دیده نشد یا سطح اچ‌سی‌جی نشان دهنده این است که باید دیده شود، می‌تواند نشانه‌ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشد.

بارداری می‌تواند دوران خوبی باشد، اما اگر مدام تصور می‌کنید که مشکلاتی مانند سقط جنین، تخمک سوراخ یا حاملگی خارج از رحم دارید، می‌توانید دچار اضطراب شوید. اگر هنوز بارداری خود را ب دوستان و خانواده به اشتراک نگذشته‌اید، ممکن است احساس تنهایی کنید. اگر می‌توانید در این مدت به دوستان و خانواده خود تکیه کنید و از آن‌ها کمک بگیرید.

افرادی که در شبکه پشتیبانی شما هستند، ممکن است نظراتی با نیت خوب اما آزار دهنده ارائه دهند. مثلا “شما همیشه می‌توانید فرزند دیگری را داشته باشید”. برای مقابله با غم و اندوهِ ناشی از سقط جنین مهم است که سوگواری کنید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.