هوس های بارداری و تغذیه سالم

آنچه در مورد هوس های بارداری باید بدانید

104

هوس های بارداری

زمانی که آزمایش بارداری شما تایید شود تغییراتی را حس می کنید. یکی از شدیدترین تغییرات دوران بارداری که اکثراً در سه ماهه دوم بارداری اتفاق می افتد هوس های بارداری می باشد. هوس های بارداری تا زمان زایمان و حتی گاهی تا بعد از تولد نوزاد همراه مادر می باشد.

تغذیه سالم در دوران بارداری

بارداری یکی از شدیدترین تغییرات بدنی است که تا به حال تجربه کرده اید. و تقریباً هر قسمت از بدن شما به نوعی تغییر می کند. اما قبل از اینکه همه اینها اتفاق بیفتد متوجه خواهید شد که اشتهای شما اغلب به طور چشمگیری تغییر می کند.
غذاهای خاصی وجود دارند که قبلاً آنها را دوست داشتید که در دوران بارداری کاملاً از آنها متنفر هستید. اما غذاهایی نیز وجود خواهند داشت که هوس میکنید که قبلاً هرگز آنها را دوست نداشتید.

 

هوس های بارداری از چه زمانی شروع می شود؟

همه افراد باردار متفاوت هستند، اما به طور کلی، ولع بارداری در پایان سه ماهه اول شروع می شود، در سه ماهه دوم به اوج خود می رسد و سپس با پایان سه ماهه سوم تمایل به هوس های بارداری کاهش می یابد. با این حال، مادران شیرده ممکن است باز هوسهای خود را تجربه کنند و مطمئناً به افزایش اشتها ادامه میدهند، زیرا هم شیردهی و هم بارداری نیاز به کالری بیشتری دارند.

چرا بارداری باعث میل به غذا می شود؟

تغییرات هورمونی

بارداری زمان تغییرات هورمونی عمیق است، به خصوص در سه ماهه اول. با اتفاقی که برای شما می افتد زمانی که در انتظار پریود هستید، هورمون های بارداری ممکن است انواع هوس هایی که تجربه می کنید را تغییر دهند.هورمونها میتوانند روی تجربه حسی شما از غذا، حس بویایی و خلق و خوی شما تأثیر بگذارند و همه اینها تعیین میکنند که چه نوع غذایی میل میکنید.

تغییرات حسی

بسیاری از افراد باردار می گویند که در طول بارداری می توانند چیزها را از یک مایل دورتر استشمام کنند و به راحتی توسط بوها غرق می شوند. این می تواند بر انواع غذاهایی که میل میکنید تأثیر بگذارد.

تغییر نیازهای تغذیه ای

افراد باردار نیاز بیشتری به مواد مغذی مانند کلسیم و آهن دارند. به این ترتیب، ممکن است هوس غذاهای غنی از این مواد را پیدا کنید. تنها مشکل این است که بدن شما ممکن است نیاز خود به کلسیم را تامین کند.

میل برای راحتی

بسیاری از ما به سادگی هوس خوردن غذاهایی مانند شیرینی ها و کربوهیدرات ها را داریم که به ما احساس راحتی می دهند. همچنین ممکن است از دوران کودکی هوس غذاهایی داشته باشیم که با آرامش و عشق همراه میشویم.

انتظارات فرهنگی

یکی از جالبترین چیزها در مورد هوس های بارداری این است که فرهنگی که در آن بزرگ شده‌ایم میتواند تمایلات ما را نسبت به برخی غذاها تعیین کند.

بقای اصلح

برخی از هوس های بارداری و بیزاری های ما با میل به محافظت از خود و نوزادان در حال رشد خود در برابر آسیب ها مرتبط است. برای مثال، بسیاری از ما متوجه می‌شویم که موادی که ناسالم هستند یا کمتر سالم هستند، به‌طور طبیعی به فهرست نفرت‌های ما راه پیدا می‌کنند، مانند قهوه و الکل. بسیاری از ما طعم گوشت را نیز از دست می‌دهیم، زیرا مصرف گوشت می‌تواند احتمال آلودگی باکتریایی را افزایش دهد. با این حال، این تجربیات برای هر فرد باردار صادق نیست!

 

شایع ترین هوس های بارداری چیست؟

در مورد هوس های بارداری طیف وسیعی از تنوع وجود دارد. برخی از افراد هوس های بارداری غیر معمولی دارند که به نظر می رسد از هیچ سرچشمه می گیرند. همچنین برای افراد باردار بسیار رایج است که میل به ترکیبات عجیب و غریب از غذاهای مورد علاقه خود دارند، که ممکن است به تغییر بو و جوانه چشایی آنها مربوط باشد. برخی می گویند که هوس خوردن غذاهای شیرین نشان می دهد که شما دختر باردار هستید. از طرف دیگر، پسرها ظاهراً شما را به خوردن غذاهای شور تر وادار می کنند، این چیزی جز یک شایعه نیست.

 

شایع ترین هوس های بارداری عبارتند از:

  • شیرینی
  • کربوهیدرات های پرکالری
  • پروتئین های حیوانی
  • میوه ها

سایر هوس های بارداری عبارتند از فست فود، ترشی، بستنی، آب میوه، لبنیات، سبزیجات و شکلات. همچنین برای افراد باردار بسیار رایج است که میل به ترکیبات عجیب و غریب از غذاهای مورد علاقه خود دارند، که ممکن است به تغییر بو و جوانه چشایی آنها مربوط باشد.

حفظ رابطه سالم با غذا در دوران بارداری

بارداری بدون شک زمان رژیم غذایی نیست، اما تا زمانی که غذاهای رژیم شما متنوع و غنی از مواد مغذی باشد خوردن یک رژیم غذایی متعادل و مغذی هم شما و هم کودکتان را سالم نگه می دارد که برای زایمان و پس از زایمان قوی بمانید.

کالری مورد نیاز شما در دوران بارداری افزایش می یابد. در دوران بارداری به حدود 500 کالری اضافی در روز نیاز خواهید داشت. با این حال، سعی کنید روی مقدار تمرکز نکنید، بلکه به نشانه های گرسنگی خود گوش دهید.

 

ماده مغذی که برای کمک به رشد کودک و قوی نگه داشتن بدن آنهاست:

کلسیم

شما در دوران بارداری به حدود 1000 میلی گرم کلسیم در روز نیاز خواهید داشت. شما می توانید کلسیم را از محصولات لبنی، سبزیجات تیره و برگدار، ماهی، غلات و آب میوه های غنی شده و آجیل و دانه های کنجد دریافت کنید.

اسید فولیک

اسید فولیک برای افزایش جریان خون در دوران بارداری و محافظت از کودک در برابر نقص لوله عصبی مورد نیاز است. ویتامین های دوران بارداری راه بسیار خوبی برای دریافت اسید فولیک هستند، اما می توانید آن را از طریق غذاهایی مانند سبزیجات برگ سبز، آجیل، لوبیا، عدس و مرکبات نیز دریافت کنید.

آهن

نیاز به آهن در دوران بارداری افزایش می یابد و در مجموع به ۲۷ میلی گرم آهن در روز نیاز خواهید داشت. مهم است که غذاهای غنی از آهن مانند غلات کامل، گوشت، سبزیجات با برگ تیره، لوبیا و آجیل مصرف کنید و اگر در دوران بارداری دچار کم خونی شدید، مکمل مصرف کنید.

پروتئین

نیاز شما به پروتئین نیز در دوران بارداری افزایش می یابد و به طور متوسط ​​به حدود 75 گرم در روز می رسد. شما می توانید پروتئین خود را از منابع مختلفی از جمله گوشت، ماهی، تخم مرغ، آجیل، نخود، لوبیا و محصولات سویا دریافت کنید.

غذاهایی که در دوران بارداری باید از آنها اجتناب کرد

برخی از مواد غذایی هستند که بهتر است در دوران بارداری از آنها پرهیز کنید، زیرا خطر آسیب رساندن به کودک یا ایجاد زایمان زودرس را دارند. اینها معمولاً غذاهایی هستند که ممکن است باعث آلودگی باکتریایی شوند و عبارتند از:

  • گوشت های اغذیه فروشی
  • پنیرهای غیر پاستوریزه
  • گوشت های نیم پز یا خام

 

آیا هر هوس بارداری خطرناک است؟

گاهی اوقات افراد باردار در نهایت هوس مواد غیر خوراکی مانند خاک، مواد شوینده لباسشویی، یخ، نشاسته ذرت، خاک رس، خاکستر یا تراشه های رنگ می کنند. اگر هوس این موارد را دارید، ممکن است با یک بیماری پزشکی به نام پیکا (کم خونی) مواجه شده باشید. نه تنها مصرف این اقلام برای شما خطرناک نیست، بلکه ممکن است نشان دهنده کمبود تغذیه ای باشد.

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.