کافئین Caffeine و کودکان

تاثیرات کافئین بر روی کودکان

255

کافئین و کودکان

بسیاری از غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه کودکان حاوی کافئین هستند. کافئین در در نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، شکلات ها یا حتی در شکلات داغ وجود دارد.اگر این موارد، مورد علاقه کودک شما هستند، امکان دارد در حال مصرف مقدار کافئین بیشتری از آنچه شما فکر میکنید باشد.

طبق اعلام مرکز کنترل بیماری ها حدود 73 درصد از کودکان به طور روزانه کافئین مصرف میکنند. یعنی تقریبا 3 کودک از بین 4 کودک به طور منظم کافئین مصرف میکنند. بیشتر این کودکان کافئین خود را از نوشابه بدست میاورند.  اما طبق اعلام مرکز کنترل بیماری ها، مصرف نوشابه درحال کاهش است. نوشابه ها در حال جایگزین شدن با نوشیدنی های انرژی زا و قهوه هستند.

| کافئین و کودکان | کافئین | تاثیرات کافئین بر کودکان | نوشیدنی انرژی زا | کافئین پنهان |

 

آیا کا‌فئین برای کودک من مضر است؟

کا‌فئین یک محرک است. علاوه بر این، یک نوع مواد محسوب میشود. کا‌فئین به عنوان یک مواد تعریف میشود زیرا یک اثر فیزیولوژیکی بر روی بدن دارد. به این معنا که در عملکرد بدن تاثیر میگذارد. در این شرایط کافئین به عنوان یک محرک برای سیستم عصبی مرکزی عمل میکند. در بزرگسالان، این باعث افزایش هوشیاری یا حتی انرژی میشود.

در کودکان، کا‌فئین میتواند فشار خون را افزایش داده و  باعث مختل شدن خواب شود. کا‌فئین میتواند باعث شود کودکان کمتر متوجه خستگی شوند. میتواند بر خلق و خوی آنها تاثیر بگذارد و اثر منفی ای بر اضطراب داشته باشد. حتی ممکن است باعث شود که کودک از سردرد ناشی از عدم دسترسی به قهوه رنج ببرد.

اطلاعات زیادی در رابطه با تاثیر قهوه بر رشد مغز کودکان بدست نیامده. اما کودکان ( به ویژه کودکان با سن پایین تر) میتوانند در برابر تاثیرات کا‌فئین حساس باشند.

سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه ای درمورد کا‌فئین و کودکان و نوجوانان ارائه نکرده است. با این حال، آکادمی اطفال آمریکا توصیه میکند که کافئین جزوی از رژیم غذایی کودکان نباشد.

 در رابطه با نوجوانان چه؟

همین طور که نوجوانان بیشتری نوشابه ها را با نوشیدنی های انرژی زا جایگزین میکنند، آنها تبدیل به نقطه ای کانونی در مصرف کافئین شده اند.

آکادمی اطفال آمریکا اعلام میکند که کودکان نباید نوشیدنی های انرژی زا مصرف کنند و به ندرت نیازی به نوشیدنی های ورزشی دارند.

طبق گفته آکادمی اطفال آمریکا: نوشیدنی های انرژی زا بدلیل محرک هایی که در بر دارند، خطرات بالقوه سلامتی را به همراه میاورند و هرگز نباید توسط کودکان و نوجوانان مصرف شوند.

 

 آکادمی پزشکان خانواده آمریکا اعلام میکند که سازمان غذا و دارو باید دستورالعمل هایی را در زمینه نوشیدنی های انرژی زا تعیین کند.

عنوان ها باید درست و استاندارد باشند. محصولات باید کنترل شده و تست شده باشند. آکادمی پزشکان خانواده همچنین علیه بازاریابی و فروش محصولات انرژی زا به کودکان زیر 18 سال است.

 

کافئین پنهان

شما میدانید که نوشابه، قهوه، نوشیدنی های انرژی زا، و شکلات حاوی کا‌فئین هستند. چیزی که ممکن است ندانید این است که کا‌فئین در بعضی از اوقات به صورت “پنهان” در غذا یا نوشیدنی های دیگر نیز وجود دارد. و حتی در بین مواد تشکیل دهنده روی محصول نیز درج نشده. به این دلیل که کافئین  یک ماده مغذی به حساب نمی آید، کارخانه های مواد غذایی ملزم به درج آن بر روی برچسب غذا نیستند.

این موارد از غذا ها و نوشیدنی هایی هستند که امکان داشتن کا‌فئین در آنها وجود دارد.

  • ماست
  • بستنی
  • قهوه بدون کافئین
  • پروتئین بار
  • برخی آبجو ها
  • نوشابه های طعم دار ( به جز کولا)

راهی به بهبود سلامت جامعه با جلوگیری از مصرف کا‌فئین

اجتناب کامل از کافئین دشوار است. اما شما میتوانید تلاش کنید تا میزان مصرف روزانه آن در کودکتان را به حداقل برسانید.

تلاش برای حذف نوشابه از رژیم غذایی فرزندتان شروع خوبی محسوب میشود. اگر فرزند شما عادت به نوشیدن مقدار زیادی نوشابه دارد، بهتر است به آهستگی شروع کنید. با محدود کردن تعداد نوشابه هایی که فرزندتان مینوشد شروع کنید تا کم کم به صفر برسید.

به جای آن برای فرزندتان آب یا شیر را برای نوشیدن جایگزین کنید. این دو بهترین نوشیدنی ها برای کودکان هستند. اگر فرزند فعالی دارید، سعی کنید در برابر دادن نوشیدنی های ورزشی به او مقاومت کنید.

قانع کردن نوجوانان به محدود کردن نوشیدنی های خود به شیر و آب ممکن است دشوار تر باشد. فرزند شما  ممکن است شکایت کند که به افزایش انرژی ناشی از کافئین نیاز دارد. در این صورت، به آنها پیشنهاد ورزش و فعالیت بدهید. ورزش کردن میتواند باعث شود که نوجوان شما خواب بهتری را تجربه کند و انرژی بیشتری داشته باشد.

چیزهایی که در مصرف مواد دارای Caffeine باید در نظر بگیرید

بسیاری از نوشیدنی های دارای کافئین همچنین حاوی مقدار زیادی شکر هستند. نوشیدن نوشابه، قهوه های طعم دار، و نوشیدنی های انرژی زا، میتواند صدها کالری به رژیم غذای فرزند شما اضافه کند. در طول زمان، این ممکن است منجر به چاقی شود. شکر همچنین باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و مقاومت به انسولین میشود.

نوشیدنی های حاوی شکر همچنین برای دندان های فرزند شما مضر هستند. میتوانند باعث پوسیدگی و حفره دندان شوند.

 چه زمانی به پزشک مراجعه شود

اگر مشکوک هستید که کودک شما ممکن است بیش از حد کافئین مصرف کرده باشد، باید فورا با پزشک خود تماس بگیرید.

موارد خطرناک استفاده بیش از حد از کافئین نادر هستند اما گاها اتفاق میفتند. طبق اعلام مرکز کنترل سم، علائم استفاده بیش از  حد از کافئین میتواند خفیف یا شدید باشد. علائم خفیف شامل شامل لرزش دست ها و ناراحتی معده است. علائم شدید شامل فشار خون بالا، حمله های تشنجی، و یا حتی کما(از دست دادن هوشیاری)میشود.

سوالاتی برای پزشک شما

  • آیا فواید سلامتی ای مربوط به کافئین وجود دارد؟
  • از چه سنی استفاده از کافئین سالم است؟
  • استفاده از کافئین چه خطرات دیگری برای کودکان دارد؟
  • چطور میتوان مواد غذایی دارای کافئین را تشخیص داد؟
  • اگر فرزندم هم اکنون کافئین را حذف کند، آیا باید نگران  عوارض ناشی از قطع آن باشم؟

 

منابع

Centers for Disease Control and Prevention: Trends in Caffeine Intake Among U.S. Children and Adolescents

National Institutes of Health, MedlinePlus: Caffeine

U.S. Food & Drug Administration: Spilling the Beans: How Much Caffeine is Too Much?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.