چگونه بفهمم زمان زایمان رسیده یا نه؟

علائم مهم که نشان می دهد زمان زایمان فرا رسیده

428

بعضی از علائم در مدت زمان بارداری نشان دهنده این می‌باشد که:

زمان زایمان نزیک است و به زودی آغاز می‌شود. از طرفی برخی علائم نشان می دهند که باید فورا به بیمارستان مراجعه کرد چون پروسه زمان زایمان شروع شده است. نکته‌ی مهمی که باید در نظر داشته باشیم این است که زمان زایمان یک فرآیند طولانی است و حتی پس از شروع آن، ممکن است چند ساعت تا چند روز طول بکشد تا نوزاد به دنیا بیاید.

(در مورد آوردن فرزند به خانه بیشتر بدانید)

در اینجا به چند تا از علائم مهم می پردازیم که نشان می دهند زمان زایمان به زودی فرا می رسد:

  • حرکت کودک به سمت پایین در رحم

برخی از علائم حرکت کودک در رحم در اواخر دوران بارداری که نشان دهنده زمان زایمان است، عبارتند از:

  1. فشار به لگن
  2. احساس سبکی در قفسه سینه
  3. نفس کشیدن راحت‌تر
  4. نیاز به دفع بیشتر ادرار
  5. تسکین سوزش سر دل و معده

| زمان زایمان | علائم زایمان | چه زمانی زایمان شروع می شود |

  • افزایش ترشحات واژن

یک پلاک مخاطی غلیظ، دهانه رحم را در طول بارداری می پوشاند. هنگامی که دهانه رحم شروع به گشاد شدن می کند، رحم مخاط را به داخل واژن هدایت و ترشح می کند. این ترشحات می تواند بی رنگ، صورتی، قهوه ای یا کمی خونی باشد.

از طرفی، زمانی که یک یا چند مورد از علائم زیر را دارید، وقت زایمان رسیده است و باید به بیمارستان مراجعه کنید و با پزشک خود در تماس باشید.

 

  • انقباضات قوی و منظم

منظور از انقباضات، زمانی است که عضلات رحم برای خارج کردن جنین منقبض می شوند. این انقباضات باید دارای شرایط زیر باشد تا پروسه زمان زایمان شروع شود:

  1. فاصله آنها بین ۵ تا ۱۰ دقیقه باشد و هم چنین شدیدتر شده و با گذشت زمان در فواصل کوتاه تری رخ دهند.
  2. انقباضات به قدری قوی باشند که نتوان هنگام رخ دادن شان، راه رفت یا حرف زد.
  3. انقباضات باعث درد در ناحیه کمر و شکم شود و حرکت یا تغییر موقعیت به تسکین درد کمکی نکند.

 

  • پارگی کیسه آب

جنین توسط یک کیسه حاوی مایع آمنیوتیک احاطه شده است که اغلب با نام کیسه آب شناخته می شود. در هنگام پارگی کیسه آب، این مایع آمنیوتیک از واژن خارج می شود. اما دفع این مایع آمنیوتیک برای بعضی زنان فقط در حد چند قطره و برای سایرین بیشتر است. تشخیص اینکه آیا کیسه آب پاره شده است یا نه، می تواند سخت باشد.

بسیاری از زنان در طی دوران بارداری خود نشت ادرار دارند و شاید آن را با پارگی کیسه آب اشتباه بگیرند. اگر فکر می کنید کیسه آب شما پاره شده است به بیمارستان مراحعه کنید زیرا که پزشکان با انجام یک آزمایش ساده می توانند بفهمند مایع خارج شده آمنیوتیک است یا خیر. ضمنا توجه داشته باشید که پس از پارگی کیسه آب، خطر عفونت افزایش می یابد. در نتیجه، ضروری است که در این باره با پزشک خود صحبت کنید.

 

  • تغییرات در ترشحات واژن

این احتمال وجود دارد که در روزهای قبل از شروع زایمان ترشحات واژن داشته باشید. با این حال برخی زنان، این ترشحات را فقط در شروع زایمان مشاهده می کنند. اگر ترشحات در حد مخاط خونی باشد، مشکلی نیست. اما در غیر این صورت می تواند زنگ خطری محسوب شود. اگر درترشحات واژن مقادیر زیادی خون مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

 

در نظر داشته باشید که …

تشخیص اینکه آیا واقعاً وقت زایمان رسیده یا نه، میتواند سخت و پیچیده باشد. گاهی اوقات رحم منقبض می شود، اما زمان زایمان هنوز نرسیده است. به این حالت زایمان کاذب می گویند. این انقباضات می توانند در اوایل سه ماهه دوم رخ دهند ولی اکثرا در سه ماهه ی سوم احساس می شوند.

در اینجا چند راه برای تشخیص بین زایمان واقعی و کاذب معرفی می کنیم:

۱) زمان

هنگام زایمان واقعی انقباضات رحم، در فواصل زمانی منظم  ۵ الی ۲۰ دقیقه ای رخ می دهند. با گذشت زمان، انقباضات در فواصل زمانی نزدیک تری انجام می شوند و می توانند از ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه طول بکشند. اما در زایمان کاذب انقباضات نامنظم هستند و از الگوی زمانی خاصی پیروی نمی کنند  و زمان رخ دادنشان به یکدیگر نزدیک نیست.

۲)‌ قدرت و شدت

در زایمان واقعی انقباضات رحم به طور پیوسته در طول زمان شدیدتر می شوند. این در حالی است که طی زایمان کاذب انقباضات معمولا ضعیف هستند و به تدریج قوی تر نمی شوند.

۳) درد

هنگام زایمان واقعی، درد معمولاً از قسمت کمر شروع می شود و رفته رفته در سایر نقاط مثل شکم هم احساس می شود. ولی در طول زایمان کاذب، درد معمولاً فقط در ناحیه شکم احساس می شود.

۴) وضعیت

طی زایمان واقعی درد انقباضات، بدون توجه به اینکه در چه وضعیت یا موقعیتی هستید، رخ می دهند. برای مثال ممکن است درد را هنگام نشستن، دراز کشیدن یا راه رفتن احساس کنید.  اما در مواردی که کاذب هستند، ممکن است با تغییر وضعیت بدن، درد و انقباضات متوقف شوند.

اگر مطمئن نیستید که انقباضات رحم شما، نشانه های زایمان واقعی یا کاذب است، با پزشک خود تماس بگیرید. گاهی اوقات بررسی دهانه رحم و نظارت پزشک بر این انقباضات، تنها راهی است که می توان از نوع زایمان اطمینان حاصل کرد.

از پزشک خود بپرسید…

  • احتمال اینکه کیسه آب من، قبل از شروع زایمان پاره شود، چقدر است؟
  • چه مدت پس از پایین آمدن جنین در رحم، زایمان خواهم کرد؟
  • مقداری خون در ترشحات واژنم وجود دارد. آیا باید به پزشکم مراجعه کنم؟
  • در کدام قسمت بدنم درد انقباضات را حس خواهم کرد؟
  • در چه مرحله ای باید به بیمارستان مراجعه کنم؟
source article
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.