شیردهی مادر به فرزند و فواید آن در نوزادی

فواید و مزایای شیردهی مادر به فرزند

334

شیردهی مادر

شیردهی به نوزاد یکی از اعمال کلیدی در رشد و تغذیه فرزند شماست. این عمل توسط مادر و به طور مستقیم از پستان های خانم صورت میگیرد. در هنگام قرار گیری پستان در دهان نوزاد عملی غیر ارادی به نام رفلکس مکیدن توسط طفل انجام می شود که بلع و مکیدن شیر را ممکن می کند.

رفلکس مکیدن از دسته رفلکس های نوزادی یا بدوی هستند که در نوزادان به صورت طبیعی وجود دارد ودر طی زمان و سال های اول زندگی متوقف می شود. وجود این رفلکس ها دربزرگسالان غیر طبیعی شمرده می شود. رفلکس های نوزادی توسط ساقه ی مغز کنترل و پاسخ های خود به خودی عصبی عضلانی هستند.

شیر مادر

شیر مادر بهترین و مقوی ترین نوع شیر برای طفل انسان است. این مایع سفید رنگ دارای مقدار قابل توجهی چربی، شکر، آب و پروتئین است. شیر مادر نقش به سزایی در رشد کودک دارد اگرچه تمامی خواص شیر مادر مشخص نیست و شناسایی نشده. عمل شیر دهی به طورمتوسط 500 کالری در روز می سوزاند که همین امر در کاهش وزن مادر پس از زایمان نقش دارد.

مصرف شیر در فرزند وابسته به سن و مقدار خوراک آن در دوره های زمانی متفاوت است و مقدار پایه ای ندارد همچنین کیفیت شیر مادر با مصرف موادی همچون سیگار، مشروبات الکلی، ماریجوانا، کافئین، متامفتامین، هروئین و متادون کاهش و برای مصرف نوزاد نامناسب است.

| شیردهی مادر | مزایای شیردهی | فواید شیردهی | شیردهی مادر به فرزند | شیر | نحوه‌ی شیردهی مادر به کودک |

فواید شیردهی برای کودک

طبق پژوهش های سازمان بهداشت جهانی درسال 2007، نکات مثبتی در شیر مادر وجود دارد که به این ها می پردازیم.

مقاومت بدن کودک در برابر امراض

به طور کلی مصرف شیر مادر توسط نوزاد انتی بادی هایی را به بدن فرزند می رساند که به محافظت و بالا بردن سیستم ایمنی نوزاد کمک می کند همچنین شیر مادر دارای انواع متعددی از ضدعفونت ها میباشد که به مقومت نوزاد در سال های اتی زندگی اش کمک می رساند. این ضدعفونت ها شامل لیپاز، لاکتوفرین، ایمنوگلوبولین نوع-A و غیره می باشد.

حفاظت بدن در برابر SIDS

این ماده در شیر مادر وجود دارد، وظیفه‌ی این ماده کاهش خطر سندرم مرگ ناگهانی طفل تا نیم برابر را دارد که تا سن 1 سالگی نوزاد احتمال وقوع دارد.

افزایش هوش

مطالعاتی در سال 2007 با عنوان « تغذیه طفل از شیر مادر با افزایش هوش فرزند همراه است » در ابتدا نشان داد که شیر مادر در هوش فرزند نقش دارد اما در ادامه باید در نظر گرفت ارتباط مادر و کودک در هنگام شیر دهی بخشی از رشد فکری نوزاد را در بر دارد و نه تنها شیر مادر، روابط بین مادر و فرزند در این پدیده دخیل است.

کاهش دیابت

یکی دیگر از مزایای شیر مادر کاهش دیابت نوع یک است. خطر ابتلا به این نوع دیابت تا مقدار قابل توجهی در نوزادانی که مدت طولانی تری از شیر مادر تغذیه کرده و دیر تر مصرف شیر های دیگر مثل شیر گاو یا شیر خشک را شروع کردند کاهش یافت است. از سوی دیگر تغذیه کودک از شیر مادر به علت اثر گذاری بر وزن طفل باعث کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم نیز می شود.

کاهش احتمال چاقی

تغذیه طفل از شیر مادر خطر چاقی-مفرط دراطفال بین 40 تا 42 ماه را به طور چشم گیری کاهش می دهد. اثر محافظتی متاثر از شیر مادر، طبق مطالعات بسیار پایدار بوده و با افزودن به مدت زمان این عمل در دوره ی رشد فرزند و شیردهی می توان این امر را استحکام بخشید.

کاهش احتمال بیماری های الرژیک

بیماری های الرژیک در کودکانی که والدین یا خواهر یا برادر ان ها سابقه الرژیک یا اتوپی داشته بیش تر از سایر کودکان است. این سندرم می تواند تا چهار ماه توسط شیر دهی به تاخیر بیوفتد یا متوقف شود اگرچه بعد از چهار ماه ممکن است اثری از جلوگیری برای این سندرم نباشد و کودک به اتوپی دچار شود. برای مثال درماتیت که نوعی از اگزما و شایع ترین ان است، با شیردهی منحصربه‌فرد بیش از دوازده هفته حتی با وجود سابقه این نوع اگزما در فرزند بهبود می یابد.

  • شیر دهی منحصربه‌فرد به این معناست که کودک تنها از شیر مادر تغذیه کرده و هیج نوع مواد غذایی دیگری دریافت نکند.

فواید شیردهی برای مادر

انتشار هورمون

در طول دوران شیر دهی، هورمون هایی به نام اکسی توسین و پرو لاکتین تولید و ازاد می شود که باعث ارامش مادر و احساساتی شدن مادر نسبت به فرزند می شود. شیردهی بعد از تولد باعث افزایش تولید اکسی توسین در مادر می شود که باعث جمع شدن رحم و در نتیجه کاهش خون ریزی پس از زایمان می شود.

کاهش وزن

به طور کلی شیردهی مادران به نوزادان تا حداقل شش ماه می تواند باعث کاهش وزن مادران شود. البته کاهش وزن در میان خانم های شیرده متفاوت و متغیر است و راه های بهتری همانند رژیم غذایی وجود دارد.

اثرات بهداشتی بلند مدت

  • کاهش ابتلا به سرطان پستان یا تخمدان همچنین سرطان اندومتر
  • کاهش 23% بیماری های عروق_شریانی_قلب
  • احتیاج کم تر مادران دیابتی به انسولین
  • کم شدن خون ریزی پس از زایمان
  • کاهش خطر ابتلا به روماتیسم_مفصلی

اوایل شیردهی

طی نیم ساعت اولیه زایمان و تولد نوزاد رفلکس مکیدن در کودک در قوی ترین حالت خود است، توصیه می شود در این مدت عمل شیر دهی انجام شود چرا که کودک در این زمان اگاهی بیش تری برای تغذیه دارد. شیردهی سریع تر باعث کاهش اشکالات تغذیه های شبانه می شود.

برای بیش تر خانم های شیرده هشت بار پمپاژ یا شیر دهی طی یک روز (24 ساعت) لازم و باعث بالا نگه داشتن تولید شیر ان ها می شود. اطفال تازه متولد ممکن است به مقدار دفعات بیشتر شیردهی نیاز داشته باشند. بین ده تا دوازده بار شیردهی در یک روز حد معمول است اما گاهی نوزادان به بیش از 18 بار شیردهی در یک روز نیاز دارند.

موقعیت و تغذیه

پیروی‌ از اصول قرارگیری درست در عمل شیردهی مادر به فرزند میتواند احتمال درد نوک_پستان را کاهش دهد. روتینگ رفلکس تمایل کودک به سمت پستان دارد است که گاه لازم است مادر با نوازش و مالش نوک پستان به لپ یا دهان نوزاد این رفلکس را در فرزند به وجود بیاورد.

برای تغذیه کافی نوزاد و کاهش درد پستان لازم است به هنگام شیردهی تمام هاله پستان در دهان نوزاد قرارگیرد. نوک پستان باید در انتهای گلوی نوزاد و نزدیک به زبان کوچک باشد. در مواردی که مادر دارای نوک پستان درونی است میتواند با انجام ماساژ نوک پستان، حجم ان را افزایش و مفید تر برای نوزاد داشته باشد. طفل ممکن است پس طی چند دقیقه یا طی مدتی طولانی تر از سینه و نوک پستان مادر فاصله بگیرد، در این حالت پیشنهاد می شود مادر پستان دیگر را ارائه دهد.

source article

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.