مراقبت از چندقلوها

مراقبت از چند قلوها چگونه است

232

با چندقلوها باید انتظار چه تغییراتی را داشت؟

آماده‌سازی برای برخی از تغییرات در سبک زندگی پس از زایمان چندقلوها آسان است. اما احتمالا برای چند سال خانه شلوغ‌تر از قبل خواهد بود. همچنیبن خواب کمتری خواهید داشت زیرا داشتن چند نوزاد به معنی تغذیه و مراقبت مکرر بیشتر در طول شب است.

هزینه‌ها نیز می‌تواند بالا باشد. هزینه‌های پوشک، لباس، غذا و دارو، صندلی ایمنی ماشین، اسباب‌یازی و غیره نیز بیشتر می‌شود. همچنین هزینه مراقبت‌های بهداشتی برای زایمان دوقلو بیشتر از یک زایمان است. به این موارد هزینه‌ فضای زندگی بزرگ‌تر، وسیله نقلیه و احتمالا کمک‌های پاره وقت خانه را اضافه کنید. حتی ممکن است نیاز باشد یکی از والدین از درآمد خود صرف نظر کند تا در خانه بماند و از نوزادان مراقبت کند.

کودکانی که چند قلوهای با تعداد بیشتر (مثل سه قلو یا بزرگ‌تر) هستند شانس بیشترِ ناتوانی جسمی دارند، مخصوصا اگر پیش از موعد به‌دنیا آمده‌اند. بنابراین امکان مدیریت هزینه‌های مربوطه به مراقبت از کودکِ با نیازهای ویژه وجود دارد.

برخی تغییرات دیگر ممکن است بیشتر شما را غافل‌گیر کند. داشتن زمانِ کمتر برای هر کودک می‌تواند باعث احساس گناه یا غمگینی شما شود. اگر فرزندان دیگری نیز دارید، این احساسات می‌تواند پیچیده‌تر شوند. هرگونه استرس و خستگیِ مرتبط با مراقبت از فرزندان گاهی اوقات می‌تواند بر روابط شما با همسرتان تاثیر بگذارد.

اما با وجود تمام چالش‌ها، چندقلوها می‌توانند پاداش‌های زیادی نیز داشته باشند. شما همزمان عاشق چندین نوزاد خواهید شد و از رابطه بین آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد. همچنین جذابیتی درباره چندقلوها وجود دارد.

| مراقبت از چندقلوها | روش های مراقبت از چند قلوها | اصول مراقبت از چندقلوها | دو قلو | چند قلو |

والدین از کجا می‌توانند کمک بگیرند؟

هنگام مراقبت از چند نوزاد، کمک گرفتن از دیگران مهم است. برخی از خانواده‌ها کسی را استخدام می‌کنند و برخی از کمک داوطلبانه خانواده و دوستان یا گروه‌های حمایتی استفاده می‌کنند. قبل از این‌که نوزادانتان به‌دنیا بیایند، در مورد میزان، منابع و انواع کمک‌هایی که برای شما و خانواده‌تان مورد نیاز است فکر کنید.

کسانی که می‌خواهند کمک کنند می‌توانند هنگامی که شما نیاز به استراحت دارید یا باید بیرون خانه باشید، غذا بپزند، نوزادان را حمام کنند، خرید کنند و مراقب نوزاد باشند. همچنین درنظر داشته باشید که تا چقدر با داشتن مراقبان دیگر در خانه احساس راحتی می‌کنید.

البته که هیچ “راه درستی” برای بزرگ کردن چندقلوها وجود ندارد، اما می‌توانید از والدین دیگر درباره روش بزرگ کردن چندقلوهایشان بپرسید و دنبال گروه‌های پشتیبانی برای والدین چندقلو در شهر خود باشید.

هنگامی که افرادی را برای نظارت و کمک به بزرگ کردن نوزادانتان در نظر می‌گیرید، به سلامت نوزادان خود نیز فکر کنید. نوزادانی که زودتر از موعد به‌دنیا می‌آیند، می‌توانند در برابر عفونت‌ آسیب‌پذیر باشند، از جمله ویروس سنسیشیالِ تنفسی که یک بیماری شبیه آنفولانزا است که می‌تواند مسری باشد و باعث مشکلات جدی سلامتی شود.

مطمئن باشید تمام کسانی که کمک می‌کنند نظافت را رعایت می‌کنند. همچنین آن‌ها باید از مشکلات پزشکی نوزادان آگاه باشند.

 

اصول مراقبت از چندقلوها

تغذیه بخش بزرگی از هر روز شما را اشغال می‌کند. چندقلوها را می‌توان با شیر مادر یا شیشیه شیر تغذیه کرد و هر دو رویکرد طرفداران خود را دارد.

تغذیه با شیر مادر فواید تغذیه‌ای و ایمنی‌ای را ارائه می‌دهد. همچنین هرچه نوزاد بیشتر شیر بخورد، بدن مادر شیر بیشتری تولید می‌کند.

شیردهی همزمان دو نوزاد امکان‌پذیر است، اما ممکن است تسلط به این‌کار مدتی طول بکشد. پس بهتر است با یک مشاور که در این زمینه ماهر است صحبت کنید تا به شما کمک کند نوزادان خود را همزمان یا تنهایی شیر دهید. پمپ کردن و ذخیره شیر مادر نیز ممکن است مفید باشد تا شریک زندگی شما یا سایر مراقبان بتوانند در تغذیه نوزاد کمک کنند.

تغذیه با شیشه می‌تواند مقداری از فشار را از روی مادرانی که خسته‌اند بردارد، مخصوصا اگر بیش از دو نوزادان برای تغذیه دارید. برخی از مادران ترکیبی از شیردهی با سینه و شیردهی با شیشه را استفاده می‌کنند تا هم مزایای شیردهی با سینه را حفظ کنند هم درصورت خسته بودن با شیشه نوزاد را تغذیه کنند.

| مراقبت از چندقلوها | روش های مراقبت از چند قلوها | اصول مراقبت از چندقلوها | دو قلو | چند قلو |

  • حمام کردن چند نوزاد می‌تواند چالش برانگیز باشد. برخی از والدین فرزندان خود را برای حفظ ایمین جداگانه حمام می‌کنند. اگر سه‌قلو یا بیشتر دارید، انجام این کار ممکن است غیر ممکن باشد. بهترین راه‌حل این است که حین حمام از کسی کمک بگیرید. با بزرگ‌تر شدن نوزادان، حمام کردن همزمان نوزادان آسان‌تر می‌شود.
  • لباس پوشاندن نوزادانتان در چند ماه ابتدایی نباید کار دشواری باشد. برخی از والدین کمد لباس‌های چندقلوها را رنگ‌بندی می‌کنند تا به‌راحتی بتوانند تشخیص دهند هر لباس برای کدام نوزاد است. در ابتدا ممکن است منطقی به‌نظر برسد که چندقلوها برخی از لوازم اولیه مانند لباس یا تخت‌خواب را به اشتراک بگذارند. با بزرگ‌تر شدن نوزادان، مهم است که به هر کدام لباس‌ها و لوازم متفاوت داد تا بتوانند هویت منحصر به فرد خود را تشکیل کنند.
  • خوابیدن برای حفظ سلامت روان شما مهم است! از دوستان و آشنایان کمک بگیرید تا بتوانید گاها چرت بزنید. حتای اگر نوزادان خود را با یک برنامه خواب هماهنگ، بخوابانید ممکن است خودتان فقط چند ساعت خواب داشته باشید.

بسیاری از والدین “شیفت‌های شب” برای تغذیه را بین خود تقسیم می‌کنند. همچنین می‌توانید زمانی‌که یکی از نوزادان در طول شب بیدار شد و نیاز به تغذیه داشت، بقیه نوزادان را نیز بیدار کنید و همه را تغذیه دهید. این کار کمک می‌کند تا برنامه نوزادان خود را هماهنگ کنید و دفعات بیدار شدن خود را به حداقل برسانید.

سعی کنید زمانی‌که نوزادان شما می‌خوابند شما هم بخوابید. اگرچه رها کردن هزاران کارِ دیگری که باید انجام دهید سخت است، اما به‌یاد داشته باشید که سلامتی شما کلید توانایی شما برای مراقبت از نوزادان است.

چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد؟

ممکن است در ابتدا تشخیص نوزادان دشوار باشد. بسیاری از والدین دستبندهای بیمارستان را نگه می‌دارند یا دستبندهای جدیدی می‌گیرند. برخی برای تشخیص کودکان کارهای دیگری انجام می‌دهد، مثلا ناخن پای نوزادان را با رنگ‌های متفاوت رنگ می‌کنند یا لباس‌های با رنگ خاصی را تن یک کودک می‌کنند. با رشد نوزادان شما و بالغ‌تر شدنشان، شخصیت آن‌ها رشد می‌کند و تشخیصشان آسان‌تر می‌شود.

والدین اغلب نگران این هستند که مطمئن شوند چندقلوها انفرادی رشد کنند و شخصیت خود را داشته باشند. در اینجا چند راه‌کار برای حمایت از فردیت هر کودک آمده:

  • آبه‌جای این‌که آن‌ها با “دوقلوها” یا “سه‌قلوها” صدا کنید و معرفی کنید، از نامشان استفاده کنید
  • با بالا رفتن سن آن‌ها، لباس یکسان تنشان نکنید
  • لباس‌هایشان را در کشوهای مختلف نگه‌داری کنید
  • به هم کدام اسباب‌بازی خودشان را بدهید
  • در روز تولدشان به آن‌ها هدایا و کیک تولد جداگانه خودشان را بدهید
  • با افزایش سن، آن‌ها را تشویق کنید تا دنبال علایق و توانایی‌های خود که ممکن است مختلف از یک‌دیگر باشد بروند
  • بگذارید از هم دور باشند

سعی کنید آن‌ها را با هم مقایسه نکنید. مخصوصا وقتی صحبت از موضوعات مهمی مانند راه رفتن، برای اولین بار صحبت کردن و چیزهایی از این قبیل است. اگر یکی از نوزادان در ناحیه‌ای رشدی عقب مانده، برای تعیین محدوده سنی استاندارد برای فراگیری آن مهارت با پزشک خود مشورت کنید.

اگر علاوه‌بر چندقلوها، فرزندان بزرگ‌تری نیز دارید، مهم است که به نیاز‌های آن‌ها و هر مشکلی که ممکن است در ارتباط با خواهر و برادرشان داشته باشند توجه کنید. خواهر و برادرهای بزرگ‌تر ممکن است نسبت به‌توجهی که نوزادان جدید می‌گیرند حسادت کنند. زمانی را برای وقت گذراندن با این فرزندان کنار بگذارید.

فراموش نکنید که شما نیز نیاز به مراقبت دارید. احساس استرس داشتن کاملا طبیعی است. حتما به‌اندازه کافی بخوابید، کمی تنها باشید و برای علایق خود وقت بگذارید.

مادران چندقلوها بیشتر از سایر مادران از مشکلاتی مانند گرفتگی خلق و خوی پس از زایمان و افسردگی پس از زایمان رنج می‌برند. گرفتگی خلق و خوی پس از زایمان ممکن است باعث شود به راحتی گریه کنید یا ناراحت شوید یا بیش از حد نگران باشید. این احساسات ممکن است برای چند روز ادامه داشته باشد و پس از یک یا دو هفته بهبود یابد.

در افسردگی پس از زایمان، این علائم شدیدتر است و می‌تواند بیشتر طول بکشد. مادر ممکن است غمگین یا مضطرب باشد. او ممکن است اشتهای خود را از دست بدهد و به‌سختی بخوابد. حتی ممکن است علاقه‌اش نسبت به کودکش را از دست بدهد و به‌فکر آسیب رساندن به خود یا نوزاد باشد. اگر هریک از این علائم را دارید، از پزشک کمک بگیرید.

 

بر روی رابطه با همسر خود تمرکز کنید

جای تعجب نیست که به‌خاطر مسئوليت‌های ناشی از مراقبت از چندقلو‌ها بهترین روابط تحت فشار قرار بگیرند. وقتی تمام انرژی‌تان را برای نوزادان می‌گذارید، معمولا زمان کمی برای یک‌دیگر دارید، درحالی که در این زمان بیشتر به یک‌دیگر نیاز دارید.

سعی کنید تا جای ممکن مراقبت یک‌دیگر باشید و از او بپرسید چه چیزی نیاز دارد. داشتن یک خروجی برای ابراز احساسات می‌تواند بسیار مفید باشد. مشاوره زوجین نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

هرکاری می‌توانید انجام دهید تا زمان‌هایی دونفره برای خودتان داشته باشید. به یاد داشته باشید که وقت گذراندن با هم موضوعی لاکچری نیست، بلکه یک نیاز است.

مراقبت از چندقلوها چالش‌برانگیز است اما مزیت‌هایش هم چند برابر بزرگ‌تر است.

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.