چگونه با کودکان نوپا ارتباط برقرار کنیم

آیا میدانید چگونه باید با کودکان نوپا ارتباط برقرار کنید؟

152

ارتباطات با کودکان نوپا 1 تا 2 ساله شما

رشد زبان در این دوران شروع به اوج گرفتن می‌کند، به‌ویژه زمانی که کودکان نزدیک به دومین سالگرد تولدشان هستند. کودکان نوپا در این سن بهتر می توانند آنچه را که به آنها گفته می شود درک کنند و آنچه را که می خواهند از طریق کلمات و حرکات بیان کنند. آنها از توانایی خود در درک مسیرها لذت می برند و همچنین دوست دارند که خودشان دستور دهند.

کودکان نوپا چگونه ارتباط برقرار می کنند؟

 

اکثر بچه ها در ۱۵ ماهگی ۱ تا ۲ کلمه و در ۱۸ ماهگی ۳ کلمه یا بیشتر می گویند. در 2 سالگی، بیشتر کودکان نوپا کلمات بیشتری را می گویند و می توانند جملات 2 کلمه ای را کنار هم بگذارند.

مهم نیست که آنها اولین کلمات خود را چه زمانی می گویند، مطمئناً آنها بسیاری از آنچه شما می گویید را درک می کنند. فرزند شما باید بتواند به دستورات ساده پاسخ دهد (“توپ را برای مامان حرکت بده”) و هنگامی که آنها را نام می برید به آنها نگاه کنید یا به آنها اشاره کنید. 

 

کودکان نوپا از حرکات بیشتری استفاده می کنند، مانند دمیدن یک بوسه، اشاره به چیزی که می خواهند، یا تکان دادن سر به معنی بله یا خیر. ژست‌ها در این سال پیچیده‌تر می‌شوند، زیرا کودکان نوپا از آنها برای تقلید از اعمال، بیان خود و بازی استفاده می‌کنند.

دایره واژگان کودک شما به سرعت رشد می کند، اما تلفظ آن احتمالاً سرعت نخواهد داشت. در سن 2 سالگی، اکثر بچه ها فقط نیمی از اوقات قابل درک هستند. اما در پاسخ های خود بر تلفظ صحیح تاکید کنید.

 

در کمک به گفتار کودک چه می توانم بکنم؟

از نام های صحیح استفاده کنید:

کوچولوی شما به هر چیزی که شما می گویید گوش می دهد و آن را با سرعتی باورنکردنی ذخیره می کند. به جای استفاده از کلمات مستعار، از نام های صحیح برای افراد، مکان ها و چیزها استفاده کنید. آهسته و واضح صحبت کنید و آن را ساده بیان کنید.

 

به حرکات کودک خود پاسخ دهید:

ژست ها بخش مهمی از رشد زبان هستند. با ایجاد ارتباط بین حرکات و زبان، کودکان را تشویق کنید تا پاسخ دهند و در مکالمات شرکت کنند. به عنوان مثال، بپرسید “آیا نوشیدنی می خواهید؟” (زمانی که فرزندتان به یخچال اشاره می کند)، سپس منتظر پاسخ باشید. سپس بگویید: “چی می خواهی؟ شیر؟ باشه، بیا شیر بیاوریم.”

 

به آواز خواندن و بازی های قافیه ای ادامه دهید:

فرزند شما احتمالاً از بازی و شناسایی چیزها (مانند اعضای بدن، تصاویر یا اشیاء) و افراد آشنا لذت خواهد برد: «گوش کجاست؟»، «توپ را به من نشان بده» 

 

کتاب های تصویری رنگارنگ بخوانید:

و فرزندتان را تشویق کنید ورق بزند و چیزهایی را در صفحه پیدا کند.

 

اکثر کودکان در این دوره با این نقاط عطف زبان مواجه می شوند:

  • سعی کنید فرزندتان تا 15 ماهگی 1 تا 2 کلمه غیر از “مامان” یا “بابا” هم بگوید.
  • تا 18 ماهگی 3 کلمه یا بیشتر بگوید.
  • دستورالعمل های 1 مرحله ای را بدون اشاره تا 18 ماهگی دنبال کنید.
  • وقتی می‌پرسید، تا سن ۲ سالگی به چیزهایی در کتاب و حداقل ۲ عضو بدن اشاره کنید.
  • تا سن 2 سالگی حداقل 2 کلمه مانند “شیر بیشتر” را کنار هم قرار دهید.

 

برخی از والدین نگران هستند که کودک نوپایی که صحبت نمی کند ممکن است مبتلا به اوتیسم باشد. پزشکان در هر چکاپ به دنبال علائم اوتیسم می گردند و در 18 ماهگی و 2 سالگی آزمایش های غربالگری اوتیسم را انجام می دهند.

اگر سؤال یا نگرانی در مورد رشد کودک خود دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

منبع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.