تاثیر اشعه ایکس بر روی کودکان

آیا اشعه ایکس برای کودک من ضروری است؟

214

اشعه ایکس چیست؟

اشعه ایکس نوعی روش تصویربرداری است که اطلاعاتی درباره ساختار درون بدن را در اختیار پزشک قرار می‌دهد. این آزمایش‌ها کودکان را در معرض مقدار کمی از این تابش قرار می‌دهد.

اشعه ایکس چه تاثیری بر کودکان دارد؟

ممکن است نگران قرار دادن کودک خود در معرض تابش این اشعه باشید. اما مهم است بدانید این تابش مدام اطراف ما وجود دارد. هر روز، مقداری از این تابش را از خورشید و منابع دیگر دریافت می‌کنیم. کسانی که در ارتفاعات بالاتر زندگی ‌می‌کنند یا زیاد با هواپیما پرواز می‌کنند حتی بیشتر در معرض تابش قرار می‌گیرند.
با این حال، تابش می‌تواند به بافت‌های زنده آسیب برساند و DNA را تغییر بدهد، بخصوص در شدت بالا. در شدت‌های بسیار بالا، می‌تواند باعث بیماری جدی و مرگ شود. آزمایش‌های پزشکی شدت بسیار کمتری از تابش را مورد استفاده قرار می‌دهند و باعث بروز چنین مشکلاتی نمی‌شود.
انواع مشخصی از تصویربرداری اشعه ایکس کودک شما را بیشتر از انواع دیگر در معرض تابش قرار می‌دهد. اشعه ایکس ادامه‌دار (فلوئوروسکوپی) ممکن است نسبت به نوع تکین آن کودک شما را در معرض مقدار بیشتری از اشعه ایکس قرار بدهد.
سی تی‌ اسکن نوع دیگری از آزمایش تصویربرداری است که از فن‌آوری اشعه ایکس استفاده می‌کند. سی تی اسکن کودک شما را در معرض اشعه بسیار بیشتری نسبت به نوع تکین (رادیوگرافی) قرار می‌دهد.

آیا اشعه ایکس برای کودکان بی خطر است؟

در صورت لزوم، آزمایش های تصویربرداری پزشکی، از جمله اشعه ایکس، برای کودکان بی خطر است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که تاثیر اشعه ایکس برای کودکان با تاثیر اشعه ایکس برای بزرگسالان یکسان نیست. کودکان به تشعشع حساس تر هستند.

| اشعه ایکس | عوارض تابش اشعه ایکس | عکس برداری با اشعه ایکس | پرتاب اشعه ایکس |

آیا اشعه ایکس برای کودک من ضروری است؟

اشعه ا‌یکس و دیگر انواع تصویر برداری پزشکی، ابزارهای ارزشمندی هستند. این ابزار به پزشکان اجازه می‌دهند که بدون استفاده از جراحی یا سایر روش‌های تهاجمی، داخل بدن را ببینند. بنابر تشخیص پزشک و کنترل تابش اشعه برای کودکان عکس برداری با اشعه ایکس باید انجام شود. تصاویر پزشکی به پزشک کودک شما کمک می کند تا تشخیص دقیق و درمان مناسب را برای کودک شما ارائه دهد.

خطر اشعه ایکس برای جنین چیست؟

عکسبرداری با اشعه ا‌یکس در دوران بارداری خطر سقط جنین یا بروز نقص‌های مادرزادی در جنین را افزایش نمی‌دهد. اما اگر زن بارداری عکسبرداری با پرتو ایکس انجام دهد، یا در معرض پرتو ایکس قرار بگیرد، احتمال ابتلای کودک او به سرطان در خردسالی افزایش می‌یابد. به همین دلیل شدت پرتو ایکس مورد استفاده در عکسبرداری بر روی کمترین میزان ممکن قرار می‌گیرد.

انواع تصویر برداری پزشکی

انواع مختلفی از تصویربرداری پزشکی وجود دارد و هر کدام نمای منحصر به فردی را در داخل بدن ارائه می دهند. برخی از انواع تصویربرداری پزشکی، از جمله اشعه ایکس، فلوروسکوپی، سی تی اسکن و معاینات پزشکی هسته ای، از اشعه استفاده می کنند. سونوگرافی و MRI نیازی به استفاده از اشعه ندارد.

در صورت امکان، تصویربرداری که نیازی به استفاده از اشعه ندارد، برای همه بیماران، از جمله بزرگسالان و کودکان، استفاده خواهد شد.

 

درباره هر نوع آزمایش تصویربرداری پزشکی و نحوه استفاده از آنها بیشتر بدانید:

اشعه ایکس به بهترین وجه برای تصویربرداری از استخوان ها و بافت های متراکم استفاده می شود. فلوروسکوپی “فیلمی” از اعضای متحرک بدن یا فرآیندهای بدن را ارائه می دهد.

سی تی اسکن تصاویر مقطعی دقیقی از جمله تصاویر سه بعدی از اندام های داخلی، استخوان ها، بافت های نرم و رگ های خونی را ارائه می دهد.

پزشکی هسته ای برای مشاهده ساختار و عملکرد اندام ها، بافت ها، استخوان ها یا سیستم های بدن در سطح مولکولی استفاده می شود.

سونوگرافی بهتر است برای مشاهده بافت های نرم مانند عضلات، اندام های داخلی و جریان خون در زمان واقعی استفاده شود. ام آر آی جزئیات فوق العاده ای از بافت های نرم بدن ارائه می دهد.

| تاثیر اشعه ایکس بر روی کودکان | اشعه ایکس | پرش اشعه ایکس | اشعه ایکس از چه موادی عبور نمی کند |

دوز پرتو در کودکان

مانند تمام روش های پزشکی، تصویربرداری پزشکی دارای خطرات و مزایایی است. قرار گرفتن در معرض تابش خطری است که با اکثر انواع تصویربرداری پزشکی مرتبط است. با این حال، مزایای تشخیص دقیق بسیار بیشتر از خطرات مرتبط با قرار گرفتن در معرض اشعه است.

منابع

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.